מתקרבים למצוינות – הפעלת מרכזי מצוינות בכיתות ב’-ו’ בבתי הספר בעיר
החל משנת הלימודים תשע”ו מפעילים עיריית מעלה אדומים, תכנית קרב וגופי חינוך נוספים בעיר ,את פרויקט מרכזי המצוינות .
הפרויקט מבוסס על מודל מרכז המצוינות שפועל בבאר-שבע, וכן על מודל ההעשרה המשולש של Renzulli.
על-פי מודל זה, על מנת לקדם חווית למידה משמעותית יש לספק לתלמידים חשיפה למגוון תכניות העשרה בתחומי דעת שונים, שאינם לרוב חלק מתכנית הלימודים, כדי לאתגר את התלמידים ולהגביר את היצירתיות, המוטיבציה ללמידה, ואף הישגים ומצוינות .
הפרויקט התרחב בשנים האחרונות גם לשכבות כיתות ב’ בבתי-הספר בעיר וכולל שלושה שלבים:
שלב החשיפה ( בשלב זה כיתות ב-ו) – מתקרבים למצוינות – חשיפת התלמידים למגוון רחב של רעיונות ותחומי העשרה .
שלב ההעמקה (כיתות ז-ט) – פיתוח חשיבה יצירתית וביקורתית וכישורי מנהיגות, תקשורת ולמידה.
שלב החקר (כיתות י-יב) – פעילות בקבוצות קטנות לתלמידים בעלי הישגים ייחודיים: מעבר מצריכת ידע להפקת תוצרים והצגתם לחיזוק יצירתיות ומצוינות.
תכנית קרב מפעילה זו השנה השנייה, את שלב החשיפה בכל בתי-הספר היסודיים במגזר הממלכתי והממלכתי-דתי בעיר (סה”כ 12 בתי ספר ובערך 110 כיתות) .לפיילוט נבחרו ארבעה תחומים:
אומנות, תיאטרון, טבע וסביבה ומנהיגות.
מבנה הפעילות: בכל תחום פועל מרכז המצוינות בבתי-הספר במתכונת דומה:
בכל תחום פועלים שני מדריכים מומחים, שיעבדו לאורך כל השנה .
מדריכי כל תחום פועלים בכל בית-ספר ברציפות (בין שבועיים וחצי לשלושה וחצי שבועות, תלוי בגודל בית-הספר ומספר הכיתות), ומעבירים לכל התלמידים תכנית ממוקדת בת שמונה שעות בסך-הכל, במסגרת שעות הלימוד .
כל תכנית כוללת ארבעה מפגשים:
- מפגש היכרות ומבוא (שעה אחת)
- מפגש הכנה לפעילות השיא (שעתיים)
- מפגש השיא (ארבע שעות)
- ומפגש סיכום (שעה אחת) .
כל מפגש יתקיים ביום אחר. לאחר השלמת התכנית לכל הכיתות, יעברו מדריכי התכנית להפעילה בבית-ספר אחר במתכונת זהה .
בסך הכל, בכל בית-ספר יפעלו השנה שני מרכזי מצוינות לתלמידי ב’ עד ו.’