- השמות נכתבו בכתיב מלא על מנת לסייע ללומדים.
- ההתייחסות לשם ללא התייחסות לסוג המייצג השם
(רחוב, מבוא, סמטה, שביל, משעול, דרך, נתיב, ככר, הר).
- באלפון, אין התייחסות להא הידיעה.
- הפרק נכתב ועודכן ע"י גליה מזור (2021) ופורסם בספר
הלימוד לתלמידי כיתות ד', "מעלה אדומים – היישוב שלי",
בהוצאת מרכז פסג"ה מעלה אדומים ומשרד החינוך.
(כדי לאתר רחוב או ביטוי – לחצו Control+F ותיפתח חלונית חיפוש, והביטויים יודגשו בכתום לאורך הדף ובסרגל הגלילה הצדדי)
א
(ה)אבן רחוב בשכונת צמח השדה. אבן הוא צירוף של מינרלים המופיע בקרום כדור הארץ
אבני החושן שם שכונה ושם רחוב המרכזי. אבני החושן הינן האבנים אשר היו משובצות באפודו של הכהן הגדול. המקור: שמות, פרק לט, פסוקים י"ח-כ' "וּמִלֵּאתָ בוֹ מִלֻּאַת אֶבֶן, אַרְבָּעָה טוּרִים אָבֶן: טוּר, אֹדֶם פִּטְדָה וּבָרֶקֶת–הַטּוּר, הָאֶחָד. וְהַטּוּר, הַשֵּׁנִי–נֹפֶךְ סַפִּיר, וְיָהֲלֹם. וְהַטּוּר, הַשְּׁלִישִׁי–לֶשֶׁם שְׁבוֹ, וְאַחְלָמָה. וְהַטּוּר, הָרְבִיעִי–תַּרְשִׁישׁ וְשֹׁהַם, וְיָשְׁפֵה; מְשֻׁבָּצִים זָהָב יִהְיוּ, בְּמִלּוּאֹתָם".
אגן הסהר מבוא בשכונת מגדים. אגן- כלי עגול לנוזלים. המקור שיר השירים ז' ג': "שָׁרְרֵךְ אַגַּן הַסַּהַר".
אוג (נחל אוג) סמטת בשכונת נחלים. אוג הוא שיח בר נפוץ בארץ. מקליפתו ניתן להכין חומר מיוחד לעיבוד עורות.
אודם סמטה בשכונת אבני החושן. אודם אבן טובה שצבעה אדום. האודם היתה בחושן של הכהן הגדול. המקור: שמות כ"ח י"ז "… טוּר, אֹדֶם פִּטְדָה וּבָרֶקֶת—הַטּוּר".
אורים מבוא היוצא מדרך מדבר יהודה/דרך הגיא ומוביל אל פארק המשפחה, לביה"ס מעלה התורה – בנים, למרכז הפיס ולמִטְוָח. אורים היא מילה בעברית לריבוי אור.
(ה)אורן רחוב בשכונת צמח השדה. שם עץ נפוץ בארץ. שני סוגים: אורן ירושלמי ואורן הסלע. האורן לא מופיע במקרא.
(ה)אזוב רחוב בשכונת צמח השדה. צמח רב שנתי ממשפחת השפתניים. נפוץ בארץ וידוע במסורת ישראל. הערבים קוראים לו זעתר. משתמשים בו כתבלין. בעל ענפים זקופים, גובהו כ-35 ס"מ. כל הצמח עם שערות קצרות וצפופות, עליו עגולים ונגדיים. פורח בחודש מאי-יוני. הפרחים מכודרים. נפוץ בשפלה ובגליל.
איבי הנחל מבוא בשכונת מגדים. אב – צמח רענן. המקור: שיר השירים ו' י"א: "אֶל גִּנַּת אֱגוֹז יָרַדְתִּי לִרְאוֹת בְּאִבֵּי הַנָּחַל לִרְאוֹת הֲפָרְחָה הַגֶּפֶן הֵנֵצוּ הָרִמֹּנִים".
(ה)אלה רחוב בשכונת צמח השדה. עץ הגדל בחורש וידוע בכתבי הקודש.
(ה)אלון מבוא בשכונת צמח השדה. המבוא יוצא מדרך צמח השדה ומוביל אל המרכז המסחרי, ביה"ס "צמח השדה – ממ"ד וסניף קופ"ח כללית. האלון הוא עץ ירוק-עד, נפוץ בארץ. פירות האלון נקראים בלוטים. בעבר האלון שימש למאכל אדם ובעלי-חיים, לבניית סירות, להסקה ולעוד שימושים.
(ה)אלמוג רחוב בשכונת נופי הסלע. האלמוג הוא אבן הקורל העשוי מחומר אורגני שמוצאו מהים. האלמוג מתגבש בצורת מוטות מאורכים וצורה דמוית ענפים מסועפים. מופיע במגוון צבעים.
(ה)אפוד רחוב בשכונת אבני החושן. אחד מבגדי הכהן הגדול שאליו היה מחובר החושן עם האבנים. המקור: שמות כ"ח ו' "וְעָשׂוּ, אֶת-הָאֵפֹד".
אפיקים נתיב בשכונת נחלים. אפיק הוא קרקעית הנחל, מסלול זרימתו של נחל.
ארד רחוב בשכונת נופי הסלע. ארד בלועזית הוא ברונזה. הארד היא שילוב של מספר מתכות (סגסוגת) של נחושת בתוספת בדיל להקשיה. הברונזה משמשת למגוון שימושים בתעשייה כמו גם ליצירת פסלים מודרניים. מהארד מכינים מדלייה למקום השלישי בתחרויות שונות בעיקר בענף הספורט.
(ה)אשל רחוב בשכונת צמח השדה. עץ ממשפחת האשליים המונה כ-50 עד 60 מינים, חלקם נשירים וחלקם ירוקי-עד, חלקם עצים וחלקם שיחים. העץ מצוי בעיקר בדרומה של הארץ. האשל נזכר כבר בתנ"ך מספר פעמים. בספר בראשית, כאשר אברהם כורת ברית עם אבימלך מלך גרר בבאר שבע ונוטע שם אשל, בראשית כ"א ל"ג "וַיִּטַּע אֶשֶׁל, בִּבְאֵר שָׁבַע.
(ה)אשלג מבוא בשכונת נופי הסלע. המבוא הוא מרחוב הצור מוביל לביה"ס "אופק" – ברנקו וייס. האשלג הוא חומר המורכב מאַשְׁלְגָן, מֶלַח ופַּחְמַת אַשְׁלְגָן. האשלג חשוב מאוד בדישון האדמה ובתַּעֲשִׂיָּה. משתמשים בו גם כְּחֹמֶר נִקּוּי וּכְבִיסָה.
ב
בוקק (נחל בוקק) סמטה בשכונת נחלים. בוקק הוא שם של נחל, מעיין, מצד קדום ואכסניה בחוף ים המלח. ראשיתו של הנחל במרומי ההרים באזור ערד דרום מראש זוהר, ויורד בירידה תלולה כ-800 מטר בקרוב ונשפך אל ים המלח. השם הערבי אום בארק – אם הבריכה- על שם המים הנובעים במעין בריכה לנודדים המרווים את צימאונם.
בורות המים מבוא בשכונת נחלים. בור המים הוא חפירה באדמה או חצובה בסלע. הבור משמש כמקום לאיסוף מי הגשמים. במדבר יהודה ישנו תוואי של דרך הנקראת דרך בורות המים.
(ה)בזלת רחוב בשכונת נופי הסלע. אבן בצבע שחור, בדרך כלל עם נקבובית . האבן היא תוצאה התקרשות הלבה שהשתפכה מלוע הר הגעש. בארץ מצויים שטחי בזלת באזור הגליל והבשן. בעברית בזלת נקראת בשנית.
בית בִּלְתִּין רחוב בשכונת משואה. בית בִּלְתִּין הוא הר הנמצא בין גבולה המזרחי של ארץ ישראל לבין גבול בבל. המקור: משנה, מסכת ראש השנה, ג, המסכת מופיעה בחוברת בעמוד 79.
ברקת רחוב בשכונה באבני החושן, אבן טובה, צבעה ירוק. הברקת הייתה בחושן של הכהן הגדול. המקור: שמות כ"ח י"ז "… טוּר אֹדֶם פִּטְדָה וּבָרֶקֶת הַטּוּר".
בת נדיב שם רחוב בשכונת מגדים. הצרוף מופיע פעם אחת בתנ"ך, המקור: שיר השירים ז' ב' "מַה יָּפוּ פְעָמַיִךְ בַּנְּעָלִים, בַּת נָדִיב".
ג
(ה)גבים מבוא בשכונת נחלים. גבים הוא ריבוי של גב, גומות המים בסלעים, בנחלים.
(ה)גביש רחוב בשכונת נופי הסלע. הגביש הוא סוג של אבו קריסטל. הגביש בנוי מיחידה אחת בסיסית החוזרת מספר פעמים בתוך גביש אחד.
גדור (הר גדור) רחוב בשכונת משואה. הר גדור נמצא בעבר הירדן ועליו המשנה מספרת שהדליקו משואה על מנת להכריז על ראש חודש. המקור: משנה, מסכת ראש השנה, משנה ג', המסכת מופיעה בחוברת בעמוד 79.
(ה)גומא רחוב בשכונת צמח השדה. צמח הגדל בביצות . מגבעולי הגומא, מגבעוליו הכינו לבוש ומשטחים שעליהם כתבו המצרים את יצירותיהם הספרותיות. הקדמונים הכינו תיבות והשיטו אותן במים, הם קטעו את הגבעולים ומרחו עליהם חומר וזפת והמים לא חדרו בהן כמסופר על משה בספר שמות ב' ג' "וְלֹא-יָכְלָה עוֹד, הַצְּפִינוֹ, וַתִּקַּח-לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא, וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת; וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת-הַיֶּלֶד, וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל-שְׂפַת הַיְאֹר". השם הלועזי של הגומא הוא פפירוס.
(ה)גזית רחוב בשכונת נופי סלע. הגזית היא אבן מנוסרת ומסותתת. המונח אבן גזית מיוחד לאבנים מלבניות בעלות פאות צדדיות הניצבות זו לזו.
(ה)גיא דרך במעלה אדומים העוברת ממעגל התנועה בכניסה למיצדים (מרטיריוס) ועד למעגל התנועה בכניסה לנופי הסלע (בגבול שכונת אבני החושן). גיא פירושו עמק.
(ה)גיתית רחוב בשכונת כלי שיר. כלי זמר קדמון, יתכן וניגנו בו בגת (מקום דריכת הענבים) או חוקרים סבורים שהמילה גתית מכוונת למספר כלי נגינה, ואף אולי לקבוצת נגנים, או על שם העיר גת. גיתית מוזכרת בתנ"ך לראשונה בספר תהילים ח' א' " לַמְנַצֵּחַ עַל-הַגִּתִּית, מִזְמוֹר לְדָוִד".
(ה)גילגל רחוב בשכונת מצפה נבו. אתר בראשית כיבושו של יהושע בין-נון בכנען. בגילגל בני-ישראל חנו לאחר חציית הירדן, שם יהושע בנה מזבח משתיים עשרה אבנים מהירדן, והכין חרבות צורים לברית המילה הראשון בכנען . בני ישראל חגגו את הפסח ואכלו מתבואת הארץ. המקור: יהושע ד' י"ט-כ': ְהָעָם, עָלוּ מִן-הַיַּרְדֵּן, בֶּעָשׂוֹר, לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן; וַיַּחֲנוּ, בַּגִּלְגָּל, בִּקְצֵה, מִזְרַח יְרִיחוֹ. וְאֵת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר לָקְחוּ מִן-הַיַּרְדֵּן–הֵקִים יְהוֹשֻׁעַ, בַּגִּלְגָּל".
(ה)גיר רחוב בשכונת נופי הסלע. אבן גיר היא סלע משקע המורכבת בעיקר מסידן פחמתי הוא בעלי חיים ימיים. אבן גיר בצורתה הטהורה היא בצבע לבן או כמעט לבן. בשל מזהמים כמו טיט, חול, חומרים אורגניים, תחמוצת ברזל וחומרים אחרים, ניתן למצוא גם סלעי גיר בצבעים שונים, בעיקר על משטחים שנשחקו.
(ה)געש רחוב בשכונת נופי הסלע. הר המעלה לבה לוהטת מבטן האדמה. לאחר התקרשותה הופכת הלבה לסלע געשי, לרוב בזלת.
גורפן (נחל גורפן) סמטה בשכונת הנחלים. נחל גורפן זורם במדבר יהודה ומתחבר למחל התמרים.
(ה)גרניט רחוב בשכונת נופי הסלע. הגרניט בעברית שַׁחַם, הוא סלע יסוד הנוצר בעומק ובלחץ רב תחת קרום כדור הארץ בחלקו היבשתי. מקור השם מלטינית "גרנום" "גרגיר" המתייחס למבנה הסלע הבנוי מגבישים בינוניים עד גסים הנראים לעין.
ד
דרגות (נחל דרגות) רחוב בשכונת הנחלים. נחל הזורם במדבר יהודה. עובר בצד חורבת דרגות ומכאן שמו. נמשך דרומה לבאר שבע ומתחבר לנחל הבשור, היורד לים התיכון.
(ה)דקל רחוב בשכונת צמח השדה. משפחת הדקליים מכילה כ-200 סוגים וכ-3,500 מינים של עצים ירוקי עד. עלי הדקל הם בין הגדולים ביותר בממלכת הצמחים. פרי הדקל הוא בדרך כלל ענבה בשרנית (תמרים).
ה
הורקניה מבוא בשכונת המצדים. מצודה קדומה ביהודה. שמה ניתן לה ע"י מייסדה יוחנן הורקנוס מבית החשמונאים, אשר בנה אותה כ-120 לפני הספירה. המצודה מנהרות למסתור ובורות מים לאגירה.
הר הבית דרך במעלה אדומים העוברת מהכניסה הדרומית לעיר, תחנת המשטרה ועד למעגל התנועה בין שכונת מגדים לבין שכונת צמח השדה. הדרך נקראת על שם הר הבית עליו בית מקדש. הר הבית הוא המקום המקודש ביותר בעולם ליהדות והמקום השלישי בקדושתו לאסלאם.
הר הצופים דרך במעלה אדומים העוברת ממעגל התנועה "כנפי נשרים" ועד למחלף מעלה אדומים. הדרך נקראת על שם הר הצופים שממנו נשקפת וניתן לצפות גם על מעלה אדומים. גובהו 830 מטר . על הר הצופים ביה"ח "הדסה", האוניברסיטה העברית, בית קברות צבאי בריטי ממלחמת העולם הראשונה ועוד.
הרדוף (נחל הרדוף) סמטה בשכונת הנחלים. הרדוף הוא הר ונחל במדבר יהודה הדרומי, עובר בשיפולי הר הרדוף ומתחבר לנחל צאלים, הנשפך לים המלח. נקרא על שם צמחי ההרדוף הגדולים באפיק הנחלים ובצדי מעיינות.
הרודיון מבוא בשכונת מצדים. ההרודיון הוא הר הנמצא כ-12 קילומטרים מדרום לירושלים, באזור ספר מדבר יהודה. בסביבת העיר בית לחם. שמו האחר של ההרודיון הר הורדוס. כיום הוא אתר ארכאולוגי מתקופת בית שני שבו מבצר דמוי גבעה מלאכותית ועיר, שנבנו על ידי המלך הורדוס, בולט בפסגתו הגבוה והתלולה.
ו
ורדית (נחל ורדית) סמטה בשכונת הנחלים. ורדית הוא יובל קטן של נחל פארן אשר אינו זורם במדבר יהודה. בנחל קניון אשר קירותיו זקופים. העלייה בקניון ורדית אינה קלה והיא מחייבת טיפוס בסולמות ובחבלים על מנת להתגבר על סדרת המדרגות הגבוהות אשר באפיק. לרגלי כל מדרגה גב עמוק המתמלא מים בקיץ, חלק מהגבים עמוקים ומחייבים שחייה.
ז
זוהר (נחל זוהר) רחוב בשכונת הנחלים. נחל אכזב היורד מהרי מדבר יהודה הדרומיים ובגבול הנגב, אל ים המלח. על גדות הנחל – מצד ובסמוך לשפכו-היישוב נווה זוהר, בקרבתו מעיינות חמים. קרוב לסופו של הנחל ישנו מצד בשם מצד זוהר.
הזיתים מבוא הר הזיתים. מבוא היוצא מדרך הר הצופים ומוביל אל ביה"ס נירים, אשכול הפיס למדעים ולאמנויות. הר הזיתים ההר בדרך מהכתל המערבי, מירושלים אל מדבר יהודה, מעלה אדומים. מקור שמו של ההר בכרמי הזיתים שבעבר כיסו אותו. ההר קדוש ליהודים, לנוצרים ולמוסלמים. על ההר בית עלמין בו קבורים אישים רבים; רבנים, מנהיגים אנשי ספר ועוד.
ח
חבר (נחל חבר) סמטה בשכונת הנחלים. נחל חבר במדבר יהודה, יורד מאזור יטא (הסמוכה לחברון), ונשפך לים המלח, מדרום לנחל ערוגות ומצפון לנחל משמר. אורכו של הנחל כ-17 ק"מ. עם התחתרותו של הנחל בגיר הקשה של במת השוליים המזרחיים של מדבר יהודה, משתנה הנחל מערוץ רדוד לנקיק צר ועמוק. בנקיק מספר מפלים קטנים, שביניהם גבים ענקיים, האוגרים מים רבים. נקיק זה מביא את הנחל למפל הגדול שלו – גובהו למעלה מ-100 מטרים. בתחתית המפל גומחה גדולה, שנוצרה על ידי המים ששחקו את השכבה התחתונה בקיר המפל הבנויה מסלע רך יותר. סמוך לתחתית המפל, נובע מעין עונתי. בהמשך הנחל עוד שני מפלים, גובה הגדול שבהם כ-50 מטרים. שמו של הנחל, חבר, נגזר משמו הערבי "ואדי חברה" – שמה של העיר חברון בימי הביניים. שם נוסף של הנחל הוא ואדי אל חייאת – נחל הנחשים.
חגווי הסלע מבוא בשכונת מגדים. חגו-נקיק, חריץ, סדק עמוק בסלע. המקור: שיר השירים ב' י"ד: "יוֹנָתִי בְּחַגְוֵי הַסֶּלַע, בְּסֵתֶר הַמַּדְרֵגָה, הַרְאִינִי אֶת מַרְאַיִךְ, הַשְׁמִיעִנִי אֶת-קוֹלֵךְ: כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב, וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה".
חוט השני רחוב בשכונת מגדים. חוט השני הוא פתיל דק בצבע אדום. המקור: שיר השירים ד' ג' "כְּחוּט הַשָּׁנִי שִׂפְתוֹתַיִךְ, וּמִדְבָּרֵךְ נָאוֶה; כְּפֶלַח הָרִמּוֹן רַקָּתֵךְ, מִבַּעַד לְצַמָּתֵךְ".
חלוקי נחל רחוב בשכונת נופי הסלע. חלוקי נחל הן אותן אבנים אשר נשחקו בנחלים במשך שנים על גבי שנים עד שקיבלו את צורתן העגולה, או לכל הפחות ללא פינות חדות. חלוקי הנחל מגיעים ממקומות רבים בעולם כולל מארץ ישראל. היום משתמשים בחלוקי נחל בבתים לנוי, לאקווריומים ולעוד.
(ה)חליל רחוב בשכונת כל שיר. כלי נגינה עממי נפוץ בימי קדם וגם כיום. החליל בעל פיה צרה עם עץ חלול, יש לו שמונה חורים וחור אחד מאחור אשר באמצעותם ניתן לנגן. שמו המלא הוא "חליל צד" והוא נקרא כך בשל דרך החזקתו בשעת הנגינה.
(ה)חלמונית מבוא בשכונת צמח השדה. החלמונית ממשפחת נרקיסיים. צמח בעל בצל גדול. פרחים צהובים גדולים הפורחים בקרבת האדמה, ללא עלים. אין לו עמוד תפרחת, רק מקבצי פרחים (5-1). כותרת דמוית כד. ביום נפתח בשמש ובלילה נסגר. במרכז הפרח 6 אבקניים. צומח בחודש הסתיו.
(ה)חלמיש רחוב בשכונת נופי סלע. אבן קשה דומה לצור. האדם הקדמון בתקופת האבן עשה ממנה את כליו. נמצאו שטחים בנגב מכוסים חלמיש, אזורים אלה הם חסרי ירק. כדברי תהילים קי"ד ח': " הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם-מָיִם; חַלָּמִישׁ, לְמַעְיְנוֹ-מָיִם".
(ה)חצוצרה רחוב בשכונת כלי שיר. החצוצרה כלי נגינה ממשפחת כלי הנשיפה ממתכת.
החצוצרה שמשה מימי קדם למקרא עדה, לתקיעה בחגים, בכיבוש יריחו ועוד. בתנ"ך, במדבר י' בי-ח' משה מצטווה על יד הקב"ה "עֲשֵׂה לְךָ, שְׁתֵּי חֲצוֹצְרֹת כֶּסֶף–מִקְשָׁה, תַּעֲשֶׂה אֹתָם; וְהָיוּ לְךָ לְמִקְרָא הָעֵדָה, וּלְמַסַּע אֶת-הַמַּחֲנוֹת. וְתָקְעוּ, בָּהֵן–וְנוֹעֲדוּ אֵלֶיךָ כָּל-הָעֵדָה, אֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד. וְאִם-בְּאַחַת, יִתְקָעוּ–וְנוֹעֲדוּ אֵלֶיךָ הַנְּשִׂיאִים, רָאשֵׁי אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל. וּתְקַעְתֶּם, תְּרוּעָה–וְנָסְעוּ, הַמַּחֲנוֹת, הַחֹנִים, קֵדְמָה. וּתְקַעְתֶּם תְּרוּעָה, שֵׁנִית–וְנָסְעוּ הַמַּחֲנוֹת, הַחֹנִים תֵּימָנָה; תְּרוּעָה יִתְקְעוּ, לְמַסְעֵיהֶם. וּבְהַקְהִיל, אֶת-הַקָּהָל–תִּתְקְעוּ, וְלֹא תָרִיעוּ. וּבְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים, יִתְקְעוּ בַּחֲצֹצְרוֹת; וְהָיוּ לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם, לְדֹרֹתֵיכֶם. כיום משתמשים בתזמורת, במחנות צבא ונוער לטקסים.
(ה)חרסית רחוב בשכונת נופי הסלע. החרסית נקראת גם חמרה, קרקע בעלת גוון אדמדם. חרסית היא חומר אשר בעבר יצרו כלי חרס ומשמש לכיור ופיסול. מצוי בעיקר בנגב.
ט
טור (נחל טור) סמטה בשכונת הנחלים. נחל טור הנמצא כ- 350 מ' מצפון למצוקי דרגות. לנחל אגן ניקוז מקומי קטן ביותר. בערוץ הנחל קניון מרשים בעל סדרת מפלים גבוהים עד שיפכו לים המלח, כשהמפל הגבוה בגובה של כ-80 מטרים. מתחילת הקניון יש תצפית מרשימה לעבר ים המלח והרי מואב.
י
יהלום שם כיכר בשכונת אבני החושן. כיכר יהלום הינה מרכז מסחרי ובתי מגורים. יהלום אבן יקרה מאבני החושן. בתנ"ך מופיעה היהלום שלוש פעמים והראשונה בשמות כ"ח י"ח " וְהַטּוּר, הַשֵּׁנִי–נֹפֶךְ סַפִּיר, וְיָהֲלֹם" .
יעלים (נחל יעלים) סמטה בשכונת נחלים. הר ונחל במדבר יהודה. נחל יעלים יורד מהכניסה לעיר ערד, ונשפך לים המלח, כ-5 ק"מ צפונית לנחל בוקק ולמלונות ים המלח. אורכו כ-18 ק"מ, נקרא על שם היעלים, המצויים בסביבה.
יפה נוף מבוא בשכונת נופי הסלע. מבוא היוצא מרחוב השחם ומוביל אל ביה"ס היסודי ממ"ד "יפה נוף", מכאן שם הרחוב. יְפֵה נוֹף מְשׂוֹשׂ תֵּבֵל הוא התחלה של שיר שחיבר רבי יהודה הלוי, על ירושלים.
כ
כוכב הירדן מבוא בשכונת משואה. מצודה צלבנית בשולי הרי הגליל התחתון. משקיפה אל הירדן ומכאן שמה. המקום היה מיושב ע"י צלבנים, ובתקופה מאוחרת יותר יהודים אשר ברחו במלחמת השחרור (1948), בזמן הקרבות באזור זה. בשרידים שנמצאו נתגלו מנורה וארון הקודש חקוקים על אבני הבזלת, וכתובת ארמית-עברית מטושטשת, המסכת מופיעה בחוברת בעמוד 79.
(ה)כורכר רחוב בשכונת נופי הסלע. הכורכר הוא סלע משקע פריך ונקבובי. הכורכר נוצר כתוצאה מהתאבנות חולות, מהתלכדות גרגירים.
(ה)כינור רחוב בשכונת כלי שיר. כלי נגינה ידוע עוד מימי קדם. כלי פריטה בעל ארבעה מיתרים וקשת שצליליו הם הגבוהים ביותר במשפחת כלי קשת. עשוי מתיבת תהודה של עץ. בתנ"ך מופיע הכינור לראשונה בבראשית, ד' כ"א "וְשֵׁם אָחִיו, יוּבָל: הוּא הָיָה–אֲבִי, כָּל-תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב".
(ה)כרכום רחוב בשכונת צמח השדה. פרח ממשפחת האירוסיים. פרחים גדולים דמויי משפך, בעל פקעת, צבעם לבן והעלים מחטיים. נפוץ באזורי סלעים. הצמח מופיע במקרא פעם אחת בשיר השירים ד' י"ד "נֵרְדְּ וְכַרְכֹּם, קָנֶה וְקִנָּמוֹן, עִם, כָּל-עֲצֵי לְבוֹנָה; מֹר, וַאֲהָלוֹת, עִם, כָּל-רָאשֵׁי בְשָׂמִים."
ל
לשם סמטה בשכונת אבני החושן. אחת מאבני החן שהיו בחושן של הכהן הגדול. מופיע במקרא פעמיים באותו ספר- שמות כ"ח י"ט "לֶשֶׁם שְׁבוֹ וְאַחְלָמָה."
מ
מגדים שם שכונה, הרחוב הראשי נקרא פרי מגדים. כל שמות הרחובות בשכונה לקוחים משיר השירים.
מדבר יהודה דרך במעלה אדומים העוברת ממעגל התנועה של כנפי נשרים ("אדומים 3"), הספרייה הציבורית ("אדומים 4"), הגשר למתנ"ס, מעגלי תנועה המובילים לשכונת הנחלים ולרחוב התוף ("אדומים 5"), חציית מעגל תנועה "אדומים 6", מעגל התנועה המוביל לרחוב הגבים ולרחוב הגיתית "אדומים 7" ועד למנזר מרטיריוס במעגל התנועה לכניסה של שכונות הנחלים והמיצדים ("אדומים 8"). מדבר יהודה הוא אזור גאוגרפי במזרח ארץ ישראל, בין הרי יהודה לים המלח. אורכו של המדבר הוא כ-85 קילומטר ורוחבו כ-25 קילומטר, הוא מוגדר מדבר צל גשם. בספר (בקצה) המדבר שוכנת לה העיר שלנו, מעלה אדומים. עוד על המדבר בספרי עיון ובמקורות מידע מתוקשבים.
מדליקי המשואה רחוב בשכונת משואה. שמו הודם של הרחוב חורן. הרחוב נקרא על שם מדליקי המשואות שהיו מסמנים את תחילתו של החודש. המסכת מופיעה בחוברת בעמוד 79.
(ה)מוזיאון רחוב בשכונת כלי שיר. הרחוב נקרא על שם מוזיאון האמן משה קסטל. על המוזיאון בפרק "מעלה אדומים – מוסדות, אתרים ומיצגים אומנותיים במרחב הציבורי".
(ה)מיצדים שם שכונה ורחוב מרכזי בשכונה. מיצדים הינם ריבוי של מיצד-מבצר. מיצדים רבים הוקמו לאורך דרכי המדבר כמסופר בתנ"ך המקור: דברי הימים ב' , כ"ו י' על המלך עוזיהו "וַיִּבֶן עֻזִּיָּהוּ מִגְדָּלִים בִּירוּשָׁלִַם", וכפי שמעידים שרידיהם בשטח. חומר נוסף ניתן למצוא בעמוד 69 וכן בספרי עיון ובמקורות מידע מתוקשבים.
(ה)מיתנן מבוא בשכונת צמח השדה. מִתְנָן הוא שיח ירוק עד שגובהו 200-50 ס"מ. השיח בעל ענפים רכים וחזקים, עליו זעירים וצמודים לענפים. צד העלים הפנימי, הצמוד לענף, שעיר וכהה, וצדם החיצוני ירוק בהיר ומבריק. מקור השם המשוער הוא במילה מִתְנָה, כלומר חוט הנושא עליו את כפות המאזניים. השיח גדל כל השנה, ופורח בין מרץ ליולי. הפרחים צהובים, כל חלקי הצמח מכילים חומרים רעילים. המיתנן מותאם לאקלים יובשני והוא גדל בארץ גם באזור מדבר יהודה.
מכוור (הר מכוור) רחוב בשכונת משואה. יישוב קדום בעבר הירדן, מזרחה מים המלח, על הר בולט. הייתה בו מצודה, ששלטה על מעברי ההרים. אלכסנדר ינאי בשנת 100 לפני הספירה ביצר אותה לראשונה אחריו ספר וחיזק אדמותיה הורדוס. על פסגת הר זה היו משיאים משואות להודיע ליישובים היהודים באיזור זמן מועדים וראשי חודשים (תלמוד ירושלמי ב ג), המסכת מופיעה בחוברת בעמוד 79.
(ה)מלוח רחוב בשכונת צמח השדה. שיח בר הגדל. מופיע בתנ"ך פעם אחת בספר איוב ל' ד' הַקֹּטְפִים מַלּוּחַ עֲלֵי-שִׂיחַ; וְשֹׁרֶשׁ רְתָמִים לַחְמָם" הוא סוג של שיח בעל פרחים הגדל לרוב באדמות יבשות ומלוחות, כגון מדבריות. קיימים בין 100 ל-200 מינים של מלוח בתפוצה עולמית. עלי המלוח בשרניים ובעלי שפה פשוטה. ברוב המינים צבעם הוא ירוק-אפרפר. טעם העלים מלוח. הפרחים ירוקים וזעירים.
(ה)מצוק רחוב בשכונת נופי הסלע. מצוק הוא הר או סלע גבוהים ותלולים שניצבים אנכית לקרקע. מדבר יהודה הוא אזור המאופיין באקלים מדברי ובטופוגרפיה של רמה המסתיימת במזרח במצוק (חלק ממצוק ההעתקים) שאותו חורצים נחלים הזורמים ממערב למזרח. מצוק ההעתקים הוא רצף של צוקים המצוי בשולים המערביים של בקע ים המלח.
(ה)מצילתיים מבוא שכונת כלי שיר. מצלתיים הן כלי נגינה ממשפחת כלי ההקשה. הן מורכבות משתי מצילות עגולות וצלילן מופק על ידי הקשתן זו בזו. המצילתיים משמשות בעיקר בתזמורת סימפונית ובתזמורת צועדת. ביצירות המצילתיים מופיעות בעיקר ברגעי השיא של היצירה והאירוע.
מצפה נבו רחוב ושכונה. הר בעבר הירדן, מזרחית מים המלח. אל הר נבו הגיעו בני ישראל בנדודיהם אל כנען. המקור במדבר ל"ג מ"ז"… וַיִּסְעוּ… וַיַּחֲנוּ בְּהָרֵי הָעֲבָרִים, לִפְנֵי נְבוֹ." משה רבנו לא זכה להיכנס לכנען ומפסגת הר נבו השקיף מערבה אל כנען, הארץ המובטחת אותה ייעד אלוקים לעם ישראל. בערבית שמו של ההר גבל א-נביא, על שם הנביא משה.
(ה)מרווה רחוב בשכונת צמח השדה. המרווה (ריחנית) ממשפחת שפתניים. שיח גובהו בממוצע 70 ס"מ, גבעולי הצמח מרובעים ובדרך כלל מקומטים ונושאים עמם עפצים שהם עגולים דמויי תפוחים, שנוצרו בעקבות עקיצת חרק וגרמו לצמח לבליטה. המרווה פורחת אפריל-מאי.
(ה)משרוקית המבוא בשכונת כלי שיר. מרחוב העוגב לביה"ס שדי חמד ות"ת עץ החיים. המשרוקית היא כלי הניתן להפיק משימושה קולות גבוהים. משתמשים בה בדרך-כלל שופטי ספורט, קטרים בתחנת הרכבת ובים מצילים ומלחים בכלי שיט.
נ
(ה)נבל רחוב בשכונת כלי שיר. כלי נגינה השייך למשפחת כלי המיתר. המיתרים בנבל קלועים בין הצוואר ותיבת הצלילים בצורה אלכסונית. מנעד הצלילים של נבל מודרני. בספר שמואל א' י' פסוק ה שמואל יוצק לשאול שמן על הראש להיות הנגיד ומנחה אותו שיילך ויפגוש נביאים "וִיהִי כְבֹאֲךָ שָׁם הָעִיר, וּפָגַעְתָּ חֶבֶל נְבִאִים יֹרְדִים מֵהַבָּמָה, וְלִפְנֵיהֶם נֵבֶל וְתֹף וְחָלִיל וְכִנּוֹר, וְהֵמָּה מִתְנַבְּאִים". לפי המסורת ניגן המלך דוד לפני שאול המלך בנבל קשתי הנקראת בעברית – "כנור דוד" .
נופי הסלע רחוב ושכונה בחלק המזרחי של מעלה אדומים. השכונה החדשה ביותר שהחלה בנייתה ב-1999. בשכונה שמות רחובות הלקוחים מעולם הנופים, המסלע וסוגיו.
נופך סמטה באבני החושן. הנופך היא אבן יקרה מאבני החושן שהיו לכהן הגדול על החושן. צבעה כחול – ירוק. המקור מהתנ"ך מופיע באלפון הרחובות בשם השכונה "אבני החושן".
(ה)נחושת רחוב בשכונת נופי הסלע. הנחושת היא מתכת אדמדמה. היא מהמתכות הראשונות אשר שימשו את האדם להכנת כלים ואבזרי קישוט. כיום משמשת הנחושת בעיקר בתעשיית החשמל והאלקטרוניקה, בשל היותה מוליך חשמל בעל התנגדות נמוכה.
(ה)נחלים רחוב ושכונה. השכונה הראשונה במעלה אדומים הוקמה ב- 1982. בשכונה סמטאות המתפצלות מהרחוב הראשי שלה ונקראות על שם עשרה נחלים במדבר יהודה. סדר השמות לפי א"ב, במגמה לסייע לתושבים להתמצא. בשכונה יש גם את רחוב הגבים מבוא בורות המים, ונתיב האפיקים.
(ה)נטיף רחוב בשכונת נופי הסלע. הנטיף הוא עמוד היורד מתקרה של מערה כלפי מטה.
(ה)ניקרה רחוב בשכונת נופי הסלע. ניקרה הוא נקיק, חור בסלע. מערה צרה וחבויה בין הסלעים, על משה נכתב שהקב"ה שם אותו בנקרת הצור. המקור: שמות ל"ג כ"ב "ו ְהָיָה בַּעֲבֹר כְּבֹדִי, וְשַׂמְתִּיךָ בְּנִקְרַת הַצּוּר; וְשַׂכֹּתִי כַפִּי עָלֶיךָ, עַד-עָבְרִי".
ס
(ה)סוף רחוב בשכונת צמח השדה. הסוף הוא צמח נחלים, מקווי מים מתוקים וביצות. הסוף בעל קנים גבוהים (עד 2 מטרים) וצרים דמויי סרגל. מיני הסוג הם עשבוניים רב שנתיים, שעליהם הארוכים צומחים בשושנה סביב השורשים. המקור: שמות ב' ג' מסופר על יוכבד, אם משה "וְלֹא-יָכְלָה עוֹד, הַצְּפִינוֹ, וַתִּקַּח-לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא, וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת; וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת-הַיֶּלֶד, וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל-שְׂפַת הַיְאֹר".
(ה)ספיר (סמטה) בשכונת אבני החושן. אבן יקרה כחולה, מאבני החושן של הכוהן הגדול. אבן קשה ביותר אחר היהלום. המקור מהתנ"ך מופיע באלפון הרחובות בשם השכונה "אבני החושן".
(ה)ספרייה רחוב בקצה שכונת אבני החושן, בקצהו הדרומי של ככר יהלום מעגל תנועה "אדומים 4"). הרחוב נקרא על שם הספרייה השלום על-שם בני ציון. על הספרייה תקראו חומר נוסף בפרק שישי "מעלה אדומים – מוסדות, אתרים ומיצגים אומנותיים במרחב הציבורי" וכן באתר של הספרייה באינטרנט.
סרטבה (הר סרטבה) רחוב בשכונת משואה. סָרְטָבַה או בשמו הנוסף אלכסנדריון הוא מבצר קדום ששכן על כיפת הר גבוה ברכס ההרים בדרום מזרח השומרון, מעל לבקעת הירדן. הדעה המקובלת על רוב החוקרים היא כי המבצר נבנה על ידי אלכסנדר ינאי. סרטבה מוזכרת כתחנה השנייה בשרשרת התחנות, בהן הודלקה משואה להעברת הידיעה על קידוש החודש בימי בית המקדש השני תחנות אלו הוקמו על פסגות בולטות ואפשרו העברת מסר במהירות גבוהה, המסכת מופיעה בחוברת בעמוד 79.
ע
(ה)עוגב רחוב בשכונת כלי שיר, העוגב כלי נשיפה המוזכר בבראשית ג כ"א "ושם אחיו יובל הוא אבי כל תופס כינור ועוגב". עוגב כלי נגינה קדמון. כיום הוא כלי נגינה גדול בעל מערכת קלידים כמו פסנתר. העוגב הוא כלי הגינה המצוי בכנסיות נוצריות.
(ה)עירית רחוב בשכונת צמח השדה. צמח בר רב שנתי ממשפחת השושניים. בעל שורשים עבים ועמוד תפרחת חסר עלים. פרחיו מסודרים משני צדדיו. בכל פרח שישה עלי כותרת פתוחים. צבע הפרח לבן-בז-קוניאק. מתנשא לגובה 80-120 ס"מ פורח בחודש פברואר. מצוי בשפלה ובנגב.
(ה)ענבל מבוא בשכונת כלי שיר. הענבל הוא לשון הפעמון, קנה מתכת שבראשו כדור קטן.
(ה)ערבה רחוב בשכונת צמח השדה. ערבה היא שמם של מספר סוגי עצים נשירים ומספר סוגי שיחים. הערבה היא צמח נשיר ולרוב עליה מאורכים. במינים מסוימים העלים מעוגלים. ביהדות נמנית הערבה עם ארבעת המינים של חג סוכות המוזכרים בספר ויקרא כ"ג מ' "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת, וְעַרְבֵי-נָחַל; וּשְׂמַחְתֶּם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם-שִׁבְעַת יָמִים".
ערוגות מבוא נחל ערוגות בשכונת הנחלים/אבני החושן. המבוא יוצא מדרך מדבר יהודה לאגף הביטחון ולמוקד העירוני, לקונסרבטוריון, לביה"ס יסודי ממ' "תומר רחל". נחל ערוגות הוא נחל איתן הזורם המנקז נחלים רבים במרכז מדבר יהודה. אורכו של הנחל כ-46 ק"מ והיובלים העליונים שלו מתחילים ממזרח לגוש עציון והר חברון ושפכו של הנחל מצפון לעין גדי.
(ה)עשור רחוב בשכונת כלי שיר. כלי נגינה בין עשרה מיתרים. יש הסוברים שהעשור היה כלי נשיפה עם "שק של עור". העשור מופיע בתנ"ך בצירוף כלי הנגינה נבל. במעלה אדומים בית הכנסת הקרוי "עלי עשור ועלי נבל" הנמצא במעגל התנועה ("אדומים 7") בין דרך מדבר יהודה לבין רחוב הגיתית.
עת הזמיר רחוב בשכונת מגדים. השם מורכב מעת – זמן ומזמיר שם של ציפור שיר או ייתכן והכוונה לזמורה ענף הגפן. המקור: שיר השירים ב' י"ב הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ, עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ; וְקוֹל הַתּוֹר, נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ".
פ
פטדה סמטה בשכונת אבני החושן. אבן יקרה, כנראה טופז. הפטדה אבן טובה צבעי האבן – ירוק, כחול, צהוב אדמדם. הפטדה הייתה בחושן של הכהן הגדול. המקור: שמות כ"ח י"ז "…טוּר, אֹדֶם פִּטְדָה וּבָרֶקֶת…".
פרי מגדים רחוב בשכונת מגדים. פירוש השם מגד, ברכה ו"פרי מגדים" הם הפירות המובחרים. פרי מגדים מופיע פעמיים במקרא, שיר השירים שניהם בפרק ד' י"ג, ט"ז "שְׁלָחַיִךְ פַּרְדֵּס רִמּוֹנִים, עִם פְּרִי מְגָדִים".
(ה)פעמון מבוא בשכונת כלי שיר. פעמון הוא מכשיר המשתייך לכלי נגינה. צורתו בדרך כלל דומה לתוף חלול כשקצהו האחד פתוח, תיבת תהודה זו מכונה זוֹג. כשמקישים עליו הוא רוטט, וכך נוצר הקול. כלי ההקשה הוא בדרך כלל מוט או דיסקית ממתכת, מזכוכית, מחמר הנמצאת בתוך הפעמון נקראת בשם ענבל. יש פעמונים ללא ענבלים, שמקישים עליהם באמצעות פטיש עץ.
(ה)פרג מבוא בשכונת צמח השדה. הפרג סוג של צמחים בעל פרחים גדולים ונאים בגווני אדום, כתום, סגול, ורוד או לבן, תלוי במין זרעי הפרג משמשים כתבלין ולדברי מאפה (אזני המן ועוד). כך מפיקים מהם לצורכי מזון ותעשייה. מנוזל המצוי בפרח ניתן להפיק נוזל לתרופות.
צ
(ה)צוק רחוב בשכונת נופי הסלע. צוק הוא בליטת סלע אנכית או כמעט אנכית. בסיסם של רוב הצוקים הוא בצורת שיפוע המכוסה בחלוקי אבן. באזורי אקלים צחיח, מדברי או מתחת לצוקים גבוהים בצוקים רבים יש גם מפלי מים או מקלטי סלע. במקרים מסוימים הצוק הולך וקטן לקראת סוף הרכס.
(ה)צור רחוב בשכונת נופי הסלע. הצור מופיע בטבע כגושים בתוך סלעי קירטון, אבן גיר . ובתנ"ך מופיע הצור לראשונה, בספר דברים ל"ב י'"ג "יַרְכִּבֵהוּ עַל-במותי (בָּמֳתֵי) אָרֶץ, וַיֹּאכַל תְּנוּבֹת שָׂדָי
וַיֵּנִקֵהוּ דְבַשׁ מִסֶּלַע, וְשֶׁמֶן מֵחַלְמִישׁ צוּר".
(ה)צורן רחוב בשכונת נופי הסלע. הצורן הידוע יותר בשמו הלועזי סיליקון. בצורתו הגבישית, לצורן צבע אפור כהה וברק מתכתי. צורן הוא המרכיב העיקרי בזכוכית, מלט, קרמיקה.
(ה)ציפחה רחוב בשכונת נופי הסלע. ציפחה היא סלע בעל קשיות בינונית הנוצר בהתמרה בדרגה גבוהה, בתנאי טמפרטורה ולחץ גבוהים. מקור השם הלועזי ביוונית עתיקה ומשמעותו סדק, פיצול, הפרדה. סלעי צפחה מצויים במקומות רבים בעולם ושכיחים מאוד גם באזור אילת (בהר צפחות ובנחל שלמה) במדבר ובדרום סיני, ולרוב משמשים לבנייה.
(ה)צלף רחוב בשכונת צמח השדה. הצלף הוא צמח רב שנתי ממשפחת הצלפיים. בסוג צלף 350 מינים הכוללים עצים, מטפסים ושיחים. במהלך החורף הצלף ממית את ענפיו ובאביב הוא מוציא ענפים חדשים מגזעו סמוך לשורשים. עדרי הצאן אינם אוכלים את הפרי ואת העלים בגלל הקוצים. הצלף הוא בעל ענפים בשרניים סגולים, וקוצים חדים ועזים. עליו הירוקים צומחים באביב וקמלים בסוף הקיץ.
(ה)צלצל רחוב בשכונת כלי שיר. כלי נגינה המצלצל כעין מצלתיים. בתנ"ך מופיע השם ברבים, צלצלים (צלצלי שמע, צלצלי תרועה). בספר שמואל ב' ו ה "וְדָוִד וְכָל-בֵּית יִשְׂרָאֵל, מְשַׂחֲקִים לִפְנֵי יְהוָה, בְּכֹל, עֲצֵי בְרוֹשִׁים; וּבְכִנֹּרוֹת וּבִנְבָלִים וּבְתֻפִּים, וּבִמְנַעַנְעִים וּבְצֶלְצֱלִים".
צמח השדה דרך ושם שכונה. בשכונה שמות של רחובות מעולם הצומח. "צמח השדה" מופיע בתנ"ך פעם אחת, המקור: יחזקאל ט"ז ז' "רְבָבָה, כְּצֶמַח הַשָּׂדֶה נְתַתִּיךְ, וַתִּרְבִּי וַתִּגְדְּלִי, וַתָּבֹאִי בַּעֲדִי עֲדָיִים".
(ה)צפצפה מבוא בשכונת כלי שיר. עץ ממשפחת הערבה, גדל ליד מים. העצים והשיחים מסוג צפצפה הם צמחים נשירים, ועליהם מקבלים גוון של בין זהוב בהיר לצהוב לפני שהם נושרים. בישראל גדל רק מין אחד של צפצפה – צפצפת הפרת, הנפוצה לאורך נחלים הנשפכים אל ים המלח ועל גדות הירדן. מופיע פעם אחת בתנ"ך, המקור: יחזקאל י"ז ה "וַיִּקַּח מִזֶּרַע הָאָרֶץ, וַיִּתְּנֵהוּ בִּשְׂדֵה-זָרַע; קָח עַל-מַיִם רַבִּים, צַפְצָפָה שָׂמוֹ".
ק
קדם שם דרך וככר בעיר מעלה אדומים. דרך קדם עוברת מהכניסה לשכונת נופי הסלע ונמשכת עד למעגל התנועה של "ככר הנשרים". ככר קדם היא ככר בה נמצאים מספר אגפים של עיריית מעלה אדומים, המוקד העירוני, בית המשפט לתביעות קטנות, השירות הויטרינרי, מרכז גישור בקהילה, ש.י.ל (שירות ייעוץ לאזרח), מ.ד.א (מגן דוד אדום), מכון מעלה אדומים לתיעוד השפה הספניולית ותרבותה ועוד. פירוש המילה "קדם" הוא מזרח המקור בתנ"ך בראשית כ"ח י"ד "ואלוקים אָמַר אֶל-אַבְרָם, אַחֲרֵי הִפָּרֶד-לוֹט מֵעִמּוֹ, שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מִן-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-אַתָּה שָׁם–צָפֹנָה וָנֶגְבָּה, וָקֵדְמָה וָיָמָּה".
קול התור רחוב בשכונת מגדים. תור – אחד מסוגי היונים. קול התור מופיע פעם אחת במקרא, בשיר השירים ב' י"ב "הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ, עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ; וְקוֹל הַתּוֹר, נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ".
(ה)קירטון רחוב בשכונת נופי הסלע. הקירטון הוא סלע משקע ביוכימי, פריך, לבן ונקבובי. זהו סלע הדומה לאבן גיר הוא פריך יותר ממנו. הקירטון עמיד יחסית לסחיפה. ולכן נוצרים צוקים תלולים בנקודה שבה רכסי הקירטון פוגשים בים. חשוב לדעת שהשם המטעה, ה"גיר" ששימש לכתיבה על לוחות בית הספר הוא למעשה קירטון.
(ה)קנה רחוב בשכונת צמח השדה. צמח בר הגדל בגדות נחל מים והביצות. קנה פירושו מקל או גבעול חלול. הגבעולים דמויי קנה אופייניים לרוב בני משפחת הדגניים. בתנ"ך מופיע בשיר השירים ד' י"ד "נֵרְדְּ וְכַרְכֹּם, קָנֶה וְקִנָּמוֹן, עִם, כָּל-עֲצֵי לְבוֹנָה…".
(ה)קרונית נתיב הקרונית היא דרך בה תוכננה לעבור קרונית. הדרך עוברת בשבילים ללא כבישים, במנהרות להולכי רגל ובטוחה לתושבי העיר. הנתיב עובר בין שכונות הנחלים, כלי שיר, אבני החושן, צמח השדה, מגדים ונופי הסלע. הדרך מסומנת על המפה העירונית.
(ה)קרן רחוב וכיכר בשכונת כלי שיר. הכיכר משמשת למגורים ולמרכז מסחרי. הקרן כלי נשיפה כלי נשיפה מעץ בעל לשונית כפולה ממשפחת האבוב, כעין שופר. מופיע בתנ"ך ארבע פעמים בארמית, כולם בספר דניאל בפרק ג' ה "בְּעִדָּנָא דִּי-תִשְׁמְעוּן קָל קַרְנָא מַשְׁרוֹקִיתָא קיתרס (קַתְרֹס)…".
(ה)קתרוס רחוב בשכונת כלי שיר. כלי נגינה בעל מיתרים דומה למשרוקית. מופיע בתנ"ך ארבע פעמים בארמית, כולם בספר דניאל, פרק ג' ה "בְּעִדָּנָא דִּי-תִשְׁמְעוּן קָל קַרְנָא מַשְׁרוֹקִיתָא קיתרס (קַתְרֹס)…".
ר
(ה)רותם רחוב בשכונת צמח השדה. צמח בר, שיח מדברי ממשפחת הפרפרניים. הרותם בצבע ירוק זית והוא בדרך כלל חסר עלים. בארץ נפוץ המין רותם המדבר. יש המפרשים "רותם" השם כנגזר מהשורש ר.ת.מ , מפני שבהיותו גדל באזורי דיונות בהם החול נודד ממקום למקום, שורשיו נאלצים 'לרתום' את האדמה שמסביבם, כדי לא לעוף עם החול ולהינתק מן האדמה. בתנ"ך מופיע בסיפור אליהו הנח לצילו במדבר המקור: ספר מלכים א' פרק י"ט פסוקים ד', ה', וַיִּשְׁכַּב, וַיִּישַׁן, תַּחַת, רֹתֶם אֶחָד…".
(ה)רכס רחוב בשכונת נופי הסלע. רכס הרים הוא קבוצת הרים התחומה על ידי עמקים או ערוצי נחל, המפרידים בינם לבין הרים נוספים. בתנ"ך מופיעה המילה פעם אחת וברבים. ישעיהו הנביא, מ' ד' "כָּל גֶּיא, יִנָּשֵׂא, וְכָל-הַר וְגִבְעָה, יִשְׁפָּלוּ; וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר, וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה".
ש
שוהם סמטה בשכונת אבני החושן. השוהם היא כנראה אחת ממשפחה של אבנים ירוקות כחולות. האקדמיה ללשון עברית מציעה כי השוהם היא ממשפחת הבריל. השוהם היתה בחושן של הכהן הגדול. המקור: שמות כ"ח כ' "וְהַטּוּר, הָרְבִיעִי–תַּרְשִׁישׁ וְשֹׁהַם, וְיָשְׁפֵה; מְשֻׁבָּצִים זָהָב יִהְיוּ, בְּמִלּוּאֹתָם".
(ה)שונית רחוב בשכונת נופי הסלע. סביבת החיים של השונית או בשמה המלא שונית אלמוגים הוא בים ובאוקיינוסי העולם. שונית האלמוגים בנויה בעיקר מאלמוגים, אך גם מאצות וצמחים אחרים. כמו כן, השוניות משמשות לעתים כמקום מחיה לבעלי חיים ימיים כגון דגים.
(ה)שופר רחוב בשכונת כלי שיר. השופר הוא כלי נגינה עשוי מקרן חלולה של איל, כבש בוגר ממין זכר. בימי קדם שימש השופר ככלי להשמעת רעש להכרזות, הודעות, לאזעקת הצבא והתרעה ועוד . ביהדות השופר הוא כלי נגינה מקודש המשמש לקיום מצוות תקיעת שופר בראש השנה וביום הכיפור. במלחמת ששת הימים, ביוני 1967, עם כיבוש העיר העתיקה של ירושלים הגיע הרב שלמה גורן, הרב הצבאי הראשי, אל הכותל המערבי ותקע בשופר.
(ה)שחם רחוב בשכונת נופי הסלע . השחם נקרא בלועזית גרניט. השחם הוא אבן קשה וצפופה שמוצאה מסלעי יסוד בעלי הרכב מינראלי מגוון ולפיכך מוצעת במספר רב של צבעים ודוגמאות. עיקר השימוש בה היה במשטחי עבודה במטבחים, אך כיום משתמשים בה גם לריצוף ולחיפוי מבנים.
(ה)שיזף רחוב בשכונת צמח השדה. השיזף המצוי הוא עץ קוצני, גובהו 3-5 מטר, אך לעתים נדירות מגיע גובהו עד ל-10 מטרים. העץ ירוק עד, אך במקומות קרים הוא עשוי להשיר את עליו בחורף. צבע הפרי בעת ההבשלה, צהוב כתום, וטעמו מתוק. העץ גדל היטב בקרקעות חרסיתיות, בדרך כלל נמוך מ-400 מטר מעל פני הים. נפוץ בעיקר בבקעת הירדן, בערבה ובמישור החוף. הסוג שיזף נקרא בערבית סדריה וגם דום, ומכאן כינויו העברי של העץ – עץ הדומים. העץ אינו מופיע בתנ"ך.
(ה)שיטה רחוב בשכונת צמח השדה. שיטה סוג עץ או שיח במשפחת הקיטניות שבו כ-1300 מינים, לרוב מיני השיטה קוצים. פרחי השיטה צהובים או לבנים והפירות – צורתם כתרמיל מוארך. נעצי השיטים בנו את המשכן וכליו. בתנ"ך מופיע לראשונה בספר שמות כ"ה ה "וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים, וַעֲצֵי שִׁטִּים".
(ה)שיקמה רחוב בשכונת צמח השדה. השיקמה עץ ממשפחת התותיים. בישראל גדלים עצי השקמה בעיקר במישור החוף ובשפלה. בעבר היה להם שימוש נרחב לנגרות והפירות למאכל. בתנ"ך מופיעה השיקמה לראשונה בישיעהו ט' ט' "לְבֵנִים נָפָלוּ, וְגָזִית נִבְנֶה; שִׁקְמִים גֻּדָּעוּ, וַאֲרָזִים נַחֲלִיף".
(ה)שיש רחוב בשכונת נופי סלע. אבן גיר לבנה קשה. בישראל, המונח "שיש" משמש לרוב לתיאור סלע מלוטש כגון גרניט או אבן גיר. השיש משמש לכיורים ומטבחים. אומנים נהגו להכין יצירות משיש. השיש מופיע פעם אחת בתנ"ך בספר דברי הימים א' כ' כ"ו "וְכֹל אֶבֶן יְקָרָה וְאַבְנֵי שַׁיִשׁ לָרֹב".
(ה)שמינית רחוב בשכונת כלי שיר. כלי נגינה קדום בעל שמונה מיתרים. מוזכר בספר תהילים ו' א' "לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת, עַל-הַשְּׁמִינִית; מִזְמוֹר לְדָוִד" או בשמו הנוסף או אחד מסוגיו נבל עשור, מוזכר בספר תהילים ל"ג ב'.
(ה)שרך (מבוא) רחוב בשכונת צמח השדה. השרך הוא צמח מקבוצת צמחים המתרבים בעזרת נבגים, ולא בעזרת זרעים. אין לשרכים פרחים ואין להם צורך להפיץ את תפוצתם בטבע.
ת
(ה)תוף רחוב בשכונת כלי שיר. כלי נגינה ממשפחת כלי ההקשה. כדי להפיק צליל, יש להקיש במרכז או בשולי התוף באמצעות האצבעות או מוטות מיוחדים. הקשה על התוף במקומות שונים תשמיע צלילים שונים. התוף הוא כלי עתיק המוזכר בזמן מסעי בני ישראל במדבר בתנ"ך בשמות ט"ו כ' "וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן, אֶת-הַתֹּף–בְּיָדָהּ; וַתֵּצֶאןָ כָל-הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ, בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת".
(ה)תלתן רחוב בשכונת צמח השדה. התלתן הוא סוג של עשב במשפחת הקטניות שבו נכללים
כ-300 מינים שונים. עלי התלתן מורכבים משלושה עלעלים, ומכאן מקור שמו. הפרח ערוך בשיבולים.
תרשיש סמטה בשכונת אבני החושן. התרשיש תַּרְשִׁישׁ נקראת גם אבן הים. מדובר באבן בצבע מימי הים: ירוקה כחולה. התרשיש היתה בחושן של הכהן הגדול. המקור: שמות כ"ח כ' "וְהַטּוּר, הָרְבִיעִי–תַּרְשִׁישׁ וְשֹׁהַם, וְיָשְׁפֵה; מְשֻׁבָּצִים זָהָב יִהְיוּ, בְּמִלּוּאֹתָם".
חידות ברחובות העיר
א. זהו את שם רחוב המסתתר בחידה, היעזרו באלפון הרחובות.
- בני ישראל מתלוננים במדבר על מחסור במים ועל מאכלם המורכב ממן.
הקב"ה שולח להם נחשים המכישים את העם. כדי להתגבר על הנחשים מצווה הקב"ה את משה
לעשות נחש מחומר זה, מה שם הרחוב ומה שם השכונה?
_________________________________________________________________ .
- שני רחובות הנושאים את שם המוסד השוכן בהם, מהם המוסדות? על שם מי הם נקראים?
מה שמות הרחובות? ושם השכונות?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________ .
- לשירי הדורכים הצטרפו צליליו. מה שמו של הרחוב? שם השכונה?
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________ .
- קולה הנעים נשמע בכל זמן. מהו שם הרחוב? ושם השכונה?
_________________________________________________________________ .
- הוא יורד מהכניסה לעיר ערד, ונשפך לים המלח. שמו נגזר מבעלי החיים ואחד מהם הוא
סימלה של רשות הטבע והגנים בישראל. מהו שמו?
_________________________________________________________________ .
- דרך מזרחית. מה שמה? מנו לפחות שלושה מוסדות שבקרתם אתם או אחד מבני משפחתכם,
ושוכנים בה.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________ .
- יש על בגדו 12 שכאלה. מיהי האישיות? מה שם השכונה הנקראת על שמן?
וציינו אילו פריטי לבוש נוספים מופיעים ברחובות השכונה?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________ .
- יש בשכונה זו רק שניים שכאלה. מי השניים?
_________________________________________________________________ .
- על הפודיום היא ניתנת… מהו שם הרחוב ובאיזו שכונה נמצא?
_________________________________________________________________ .
- ואם זה לא ל"ג בעומר אז למה שידליקו אותן? מהו שם הרחוב ושם השכונה?
מנו לפחות שלושה שמות.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________ .
- הלבה לא פורצת בעירנו אבל השם קיים. מהו שם הרחוב ושם השכונה?
_________________________________________________________________ .
- אילו רק שניים ממבצריו. מיהו האיש? מה שם הרחובות? ומה שם השכונה?
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________ .
ב. חברו חידות לרחובות העיר וחודו אותן לפני חבריכם.
נשמח אם תשלחו גם אלינו .
ג. במפה שברשותכם מופיעה גם מפת "איזור התעשייה מישור אדומים". התבוננו בשמות הרחובות. הידעתם מה המשותף לכולם?