ממ"ד "יפה נוף"
בית ספר יסודי ממ"ד המשלב לימודי קודש וחול, ערכים וחדשנות פדגוגית מוטת עתיד.
מנהלת המוסד- כנרת שמעוני
מס' תלמידים- 370
שכבות חינוך- א-ו
כתובת- רחוב השחם 48 מעלה אדומים
טלפון- 025617183
פקס- 025634702
מייל- mmdamit07@gmail.com
מזכירה ראשית- ענת שבתאי
האני מאמין שלנו- בית הספר שואף להצמיח בוגר ערכי הנאמן למולדתו, מעורב בחברה בה הוא חי ותורם לה. בוגר המשלב קודש וחול וממצה את יכולותיו וכישוריו בכל תחומי החיים.
כמה מילים על בית הספר-
בית הספר ממ"ד יפה נוף הינו בית ספר יסודי ממלכתי דתי הפועל על פי חזון החמ"ד. בית חינוך המשלב ערכים וחדשנות פדגוגית מתוך רצון להצמיח בוגר ערכי הממצה את כישוריו, מעורב בחברה בה הוא חי ותורם לה בכל התחומים. ממ"ד יפה נוף מבקש לשמש מטריה רוחנית ופדגוגית לכל הבאים בשעריו בבחינת: "העמידו תלמידים הרבה".
ייחודיות וחדשנות:
א. "תכנית מרחב"- בבית הספר הוקם חדר "אביב" בהדרכתו של הפסיכולוג מר אורי דודי הנותן מענה לתלמידים הזקוקים לויסות רגשי . מרחב זה "מאוורר" את הילד מבחינה רגשית ומאפשר לו פניות ללמידה.
ב. "גוגליש"- בית הספר פועל רבות ליצירת מרחבי למידה באנגלית ובמקצועות נוספים הנלמדים מתוך חוויה ובחירה.
ג."יחידת המאה"- בית הספר בונה צוות מו"פ (מחקר ופיתוח ) השוקד על פיתוח יחידת מאה המעודדת למידה משמעותית והוליסטית.
ד. למידת עמיתים- בבית הספר מתקיימת למידת עמיתים הבונה שיעורים , ממשבת אותם ועושה רפלקציה להשבחת דרכי ההוראה.
ה."למידה בקבוצות"- בבית הספר מתקיימת למידה בקבוצות באופן המפתח את תפקודי הלומד ומסייע בהטמעת אסטרטגיות למידה הכרחיות.
הצלחות והישגים בשנתיים האחרונות
א. השבחת האקלים הבית ספרי.
ב. בניית הנהגת הורים פעילה ומעורבת
ג. הטמעת אסטרטגיות למידה תוך עידוד למידה עצמאית
אוכלוסיית בית הספר:
האוכלוסייה מאופיינת מתלמדים המתגוררים בשכונה לצד תלמידים מרחבי העיר, וכן מהישובים בגוש אדומים ובקעת ים המלח. אוכלוסיית ההורים כוללת משפחות ותיקות לצד משפחות צעירות ,ומשפחות עולים חדשים לצד משפחות ישראליות.
אני מאמין
- בית הספר הינו צומח הקובע את ייחודיותו בתהליך מובנה תוך שיתוף פעולה של כל באי בית הספר, ופועל למען פיתוח תחושת השייכות ויצירת גאוות יחידה המושתת על דיאלוג אמונה הבנה והקשבה.
- בית הספר שואף לחנך את תלמידיו למצוינות ערכית דתית ציונית.יתחנכו כתלמידים שומרי תורה ומצוות, בבחינת “יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ.”
- בית הספר חרט על דיגלו“ ערכים ציונות ומצוינות” ולשם כך נבנו תוכניות ייחודיות שבאמצעותם יפנימו תלמידנו את זיקתם למורשת לצינות ולאהבת הארץ והמולדת.
- בית הספר מחנך את תלמידיו על ערכי החינוך הממלכתי דתי, ומתחייב לפעול להשגת יעדי החמ”ד .
"בית חינוך לערכים ציונות ומצוינות"
ביה"ס יעניק:
ביה"ס מקיים תרבות ואורח חיים של לומד עצמאי תוך התייחסות ליכולת של כל תלמיד ולקדמו למצוינות אישית. | התלמיד יפנים את זיקתו למורשת לציונות ולאהבת הארץ והמולדת במטרה להכשירו להיות אזרח נאמן הגאה במורשתו בארצו ובמולדתו. | *חינוך לערכים כתורת חיים וערך עליון מתפתח ודינמי
*שאיפה להכשיר את התלמיד כבוגר בעל מידות וערכים שומר תורה ומצוות. |
פעולות:
ערכים ציונות מצוינות
* דיאלוג מורה- תלמיד ופיתוח הקשר האישי.
* ימי שיא מרוכזים: יום חשבון ,יום אנגלית, יום מדעים, יום זה”ב. * טיול גיבוש בית ספרי לטיפוח גיבוש ומצוינות חברתית. * עבודה דיפרנציאלית תוך התייחסות לשונות בין התלמידים. * תוכנית למידה אישית לכל תלמיד(אבחונים,עבודה בעקבות מיפויים). * הוראה בקבוצות למידה גוון בדרכי הוראה. * הנהגות כיתתיות * הקמת מנהיגות בית ספרית נציגי הורים שיפעלו בשילוב מורים והנהלה לקידום יוזמות בית ספריות. * שיפור והעלאת הישגים לימודיים במקצועות הייסוד- אוריינות, חשבון, אנגלית ומדעים. * יצירת אקלים מטיבי- ערכי חברתי פיתוח תוכניות ייחודיות ויוזמות שיגרמו להובלת ביה”ס להיות בטוחים ומוגנים שייכים ומעורבים. * בניית תקנון ואמנה בית ספרית בשיתוף הורים, מורים ותלמידים. * השתלמויות למורים והתמקצעות המקצועות השונים כפיתוח תפקיד המורה כפרופסיה .
|
* טקס הנפת הדגל
* ציון יום פטירתו של יצחק רבין * טקס יום השואה והגבורה * טקס יום הזיכרון לחללי צה”ל * יום ירושלים * פעילות טו בשבט- אהבת א”י * העמקה לפיתוח תחושת שייכות ויצרת גאוות יחידה. * מפגש עם סופרת מהספרות העברית. * לימוד מושגים בציונות ובתולדות המדינה. תכנית מחוברים לחלום: * תכנית שש שנתית- שכבה א-ערך התפילה שכבה ב-ערך הבריאות שכבה ג-ערך אהבת הארץ שכבה ד-ערך קבלת האחרשכבה ה-ערך מקום לכולם. שכבה ו-ערך התורה כל שנה בונה צוות ההוראה תכנית שנתית על פי הערך השכבתי החמישה מעגלי השפעה- התלמיד, הכיתה, בית הספר, המשפחה והקהילה. התכנית בנויה על פי חודשי השנה ומסתיימת ביום שיא בית ספרי בו מוצגים כל הערכים. |
* יום פטירתה של רחל אמנו ,מרכז למידה-מידת הוויתור.
* כנסים לציון חגי ומועדי ישראל * מסיבת סידור כיתה א’ * מסיבת חומש כיתה א’ * תרומה לקהילה-לקיחת אחריות וטיפוח הסביבה. * יום פטירתו של משה רבנו ערך: “מסירות נפש.” * לימוד הורים וילדים בנושא עשרה בטבת. *סדרי טו’ בשבט תוך דגש על אהבת הארץ. * מוטיב האור בחנוכה תערוכה החנוכייה המספרת. * תפילת ר”ח משותפת של כל שיכבה+לימוד עמיתים בנושא החודש. * פורים- פעילות סביב ערך השמחה. * בתים מארחים: חנוכה, פורים ,ושבועות. * איסוף מצרכי מזון “קמחא דפסחא” בפסח. * מכתבים ושי לחייל בפורים. * תגבור שעות תורניות “בית מורשת.” * ”מבראשית” לימוד הורים וילדים בעלון השבועי מבראשית בנושא פרשת השבוע. * מרכזי למידה באוריינות ובחשבון. * תכניות ק.ר.ב: אשכולות חשיבה, ארכיאולוגיה, וטרינר צעיר, קיטו מרום. * הפסקה פעילה . |
“האחר הוא אני” – “מחוברים לחלום”
קבלת האחר ומקום לכולם:
מתוך ההבנה שבכל אחד ואחת מאיתנו יש “אחר” ובכדי שנהיה מסוגלים לקבלת את האחרות שבאחר אנו צריכים ללמוד ולחנך על ה”אחרות” בעצמנו, בנינו תכנית ערכית ספירלית בכל השכבות .הערכים הנלמדים מופנים בכל מערכי הלמידה ומעגלי ההשפעה במימד התלמיד ,הילד ,בית הספר ,המשפחה והקהילה.
העצמת חדר מורים:
בית ספרנו פועל בדגש על ‘הכוח הפנימי’. בכדי לייצר שיח מיטבי בתוך בית הספר עבור תלמידנו נבנתה תכנית חדר מורים בה לכל מורה יש מקום. בכל אחד מאיתנו יש אחר והמורים לומדים להכיר ולהוקיר את האחר שבהם על ידי מספר תכניות העצמת מורים:
- מורים מעבירים מידע למורים-השתלמויות מועברות על ידי מורים.
- למידת עמיתים-קבוצות לימוד של מחנכים ומורים מקצועיים.
- נקודת אור – חווית למידה והצלחה של מורים פותחת כל מפגש.
- פעילויות גיבוש- מתן מקום ותפקיד למורים.
- בניית ‘שיח מיטבי’- השתלמויות וכלים בתחום.
מימד אישי:
- לכל מורה בבית ספרנו יש צורך להגדיר מטרה התנהגותית אישית לכל תלמיד ובנתינת תפקיד והעצמה אישית.
- כחלק מהשעות הפרטניות אנו ממפים את צרכי התלמיד ומשתדלים לתת מענה בתחומי למידה וחוויה שונים על פי הצורך.
מימד כיתתי: כחלק מתכנית ‘מחוברים לערכים’ בבית ספרנו שכבה ד’ לומדת על הערך ‘קבלת האחר’ ושכבה ה’ על הערך ‘מקום לכולם’. בנוסף לערכים המועברים בכיתה בכל תחומי הלמידה התלמידים נפגשים למפגש שבועי עם מדריכות מעמותת ‘מקום לכולם’. המדריכות עם מגבלה פיזית מעבירות ביחד עם מחנכי הכיתה שיעור במעגל כחלק מתכנית כישורי חיים.
התכנים במפגשים:
- 1. המפגש עם מי ששונה ממני:
המטרה:
y התלמידים יהיו מודעים לכך שמפגש עם אדם שונה עשוי להיות מרתיע ואף קשה y התלמידים ילמדו להכיר ברגשות שעולים בהם במפגש עם אדם שונה y התלמידים יכירו בחשיבות של קבלת השונה.
- 2. לומדים ממשה רבנו:
לגדול, להנהיג ולהצליח למרות ובזכות המגבלה .
המטרה:
- התלמידים ישמעו כי לאנשים עם מגבלות יש עצמות ויכולות ככל האדם, ולעתים אף יותר .
- התלמידים ילמדו כי המגבלה יכולה להיות מקור לצמיחה.
- 3. למה אני חושש מהאחר ?
מטרות:
- התלמידים יהיו מודעים לכך שלעתים האחר מרתיע אותם, מעצם שונותו.
- התלמידים יחשבו מחדש על הרתיעה שלהם מהשונה .
- התלמידים ילמדו להכיר ברגשות שעולים בהם במפגש עם אדם שונה.
- 4. לקבל וללמוד מכל אדם- מטרות:
- התלמידים ישמעו כי לאנשים עם מגבלות יש גם יכולות ועוצמות, ככל האדם .
- התלמידים יבינו כי כל אחד יכול להיות בצד הנותן ובצד המקבל בחברות.
השיעורים מלווים בסיפורים וחוויות אישיות, במשימות לבית שהתלמידים צריכים ליישם ובכל מפגש אנו פועלים על פי כללי שיעורי כישורי חיים של המללה המשגה חוויה ויישום.
מימד בית הספר:
- נציגים מהשכבות השונות משמשים בתכנית גישור.
- הקירות “מדברים”y תפקיד לכל תלמידמימד משפחתי:
ההורים מגיעים ליום שיא בנושא ‘קבלת האחר ומקום לכולם’ אותו מפעילות שכבות ד’, ה’ ביחד עם המדריכות ואנו מייצרים שיח עם ההורים בנושא.
מימד קהילתי:
בסיומם של עשרה מפגשים שבועיים יוצאים תלמידי כיתות ד’ להדריך ביחד עם אנשים עם תסמונת דאון בגן החושים ב”אלווין”. המפגש והעשייה המשותפת משאירים בק.ר.ב תלמידנו חוויה אותה הם מתארים כמשמעותית ומעצימה.
תלמידי כיתות ה’ בסיומה של התכנית עושים פרויקט נגישות אשר תפקידו להוביל את הילדים לחשיבה על האחר ומתן מקום לכל אחד על פי צרכו.
התכנית מועברת זאת השנה הרביעית ומלווה במשוב ורפלקציה בסיום כל שנה, אנו חשים שהתלמידים מפנימים ולומדים את השיח בהדרגה נותנים מקום לכולם ולומדים לקבל את האחר.
למידה משמעותית וסביבה מעצימה בממ”ד אמי”ת “יפה נוף”
בבית הספר מושקעים מאמצים רבים בהתאמת הסביבה הלימודית לצרכיהם השונים של התלמידים .ריבוי הצרכים הקיים, מחייב אותנו להיות יצירתיים בכדי להפוך את המבנה למקום מזמין ונעים עבור תלמידנו.
מתוך חשיבה זאת הקמנו מספר חדרים בבית הספר מלבד כיתות הלימוד, המעבדה וחדר האומנות בהם יוכלו לבטא התלמידים יכולות נוספות הקיימות בהם בדרכים שונות.
חדר חלומות: “נוף ילדות”
החדר הוקם לזכרה של ענת פרידמן ז”ל. החדר בנוי כמרחב מרגיע וצבעוני עבור הילדים בו ממוקמת ספריה רחבה לרווחת התלמידים, ספות מנוחה, פינת שמע, מחשבים, משחקים מגוונים וברקו .
החדר משמש לכיתות פרטני או יחידים כחלק מתכנית העצמה. כל מורה מגדיר את התנאים בהם הוא משתמש בחדר זה- אם כפרס עבור תלמיד על הצלחה ביעד אותו הציב לעצמו, שיעור חברתי ,שעה פרטנית של שיח מורה תלמיד או סתם צורך להירגע.
החדר מהווה גם למורים וגם לתלמידים מקום של שקט ומילוי מצברים ובעבורנו זו הגשמת חלום שיהיה חדר חלומות ממנו יקבלו השראה ומקור כוח לצמיחה וגדילה בהמשך.
חדר טיפולים:
חדר שהוקם עבור התלמידים המקבלים טיפולים פרא-רפואיים בבית הספר. בחדר ישנם משחקים ופינת רוגע שולחנות עבודה וחומרי יצירה .
לכל ילד פינה משלו ועל הקירות בחדר מונחים כלים טיפולים להתמודדות עם מצבים שונים.
בחדר זה מקבלים הילדים טיפול וכוח ושם מתאפשר להם לעבור תהליכי עומק עם אנשי הטיפול השונים. גם הילדים חשים כי החדר שייך להם והם היו שותפים מלאים בעיצובו ובצביעת החדר.
בית מדרש:
החדר נבנה בעזרתם המלאה של הצוות החינוכי והורי בית הספר כחלק מהחזון הבית ספרי המדבר על תורה וערכים. בעבורנו בית ספר הוא בית שדורשים בו בלימוד תורה ותפילה בבית מדרש ,בחיבור למושג רב ומורה הלכה המתחברים לערכי היהדות ולעולם הדתי והחדר מהווה עבורם חלק מ”גירסה דינקותא” ובעתיד בע”ה יצאו מבית מדרשנו אנשי -רוח, מדע, ממשל, עבודה, רבנים, אנשי חינוך, אנשי צבא ורופאים שבסיס אישיותם הוא תורה ודרך ארץ .
מי ייתן ונזכה שבית מדרשינו יהווה מקור כוח וחכמה לחידושים וצמיחה לדור העתיד.
פינת חי-
בבית ספרנו הוקמה פינה זו בשיתוף של “מגן דוד ירוק” (וטרינר צעיר), מתוך תפיסת העולם כי עלינו לא רק לשמר את החי והצומח, אלא גם לחנך את תלמידנו לאכפתיות ואחריות .
בפינת החי יש מגוון של בעלי חיים והיא מהווה מרכז למידה משמעותי וחווייתי שתורם לשיעורי הווטרינריה ולאקלים הבית ספרי ומשמשת כטיפול תראפי עבור חלק מהתלמידים.
הפינה מטופלת על ידי “נאמנים” מהכיתות השונות ומלווה במורה המומחית לתחום זה ומאושרת ע”י מכללת “מגן דוד ירוק”, משרד החינוך והחברה להגנת הטבע.
תוכניות קר”ב לשנת תשע”ז
אשכולות חשיבה
התוכנית מתמחה בפיתוח מיומנות חשיבה באמצעות משחקי חשיבה שונים בהתאמה לגיל ולרמת הקושי. המשחקים מהווים כלי אשר באמצעותו מפנימים התלמידים שיטות ומושגים בנושאי חשיבה מגוונים כגון: פתרון בעיות, קבלת החלטות, חשיבה מתמטית, חשיבה לוגית, אינטליגנציה רגשית, טכניקות זיכרון, תהליכי חקר …
מדעים וסביבה (בע”ח)
תוכנית בשיתוף מוזיאון הטבע בירושלים, בה יחשפו הילדים לקשר שבין בעלי החיים לסביבת גידולם. מטרת התוכנית היא לחשוף את הילדים לעולם החי העשיר הסובב אותנו ולהעניק להם תחושה של נתינה, חמלה וכבוד לכל יצור חי. נלמד על מחלקות שונות של בעלי חיים, סביבות טבעיות, בתי גידול, מיחזור, אקולוגיה ובוטניקה. נקשר את הנלמד לתקופות השנה השונות ונעצב את שטח בית הספר בצמחיה דקורטיבית. חשוב לציין, שכל בעלי החיים שיובאו לשיעורים נמצאים בפיקוח וטרינרי.
מחול
נלמד וניצור יחד ריקודים חדשים,ננוע בהנאה בדגש על פיתוח חיזוק והגמשה.בשיעור נפתח כישורים אישיים וחברתיים תוך הבעה אישית,משחקי תנועה,שחרור,הרפיה וכמובן ריקוד בכיף.
נתייחס בשיעורים אל תכנים ממעגל השנה ,ערכים חברתיים ומודעות לגוף. תוכלו להציץ על תהליך הלמידה בהופעות במשך השנה .
קיטו מרום -הדרכה טכנולוגית
בשכבות א’-ב :’טכני-קל– התכניות התלמידים יכירו את
המכשירים החשמליים והמכניים הנמצאים בבית, בחצר וברחוב .
בשכבות ג’-ד :’טכנולוגיה – יישום חוויתי אישי של עקרונות פיסיקליים. התכנית בנויה מנושאים מגוונים: כוחות ותנועה, כבידה ושיווי משקל, קול ושמע, אור וגלים, זמן, נוזלים, המרת אנרגיה.
שכבות ה-ו :’חשמל ואלקטרוניקה – התכנית נועדה להצגת זוויות חדשות ומיוחדות בעולם החשמל ומבוא לאלקטרוניקה .