שרון רוזנבלוט – רכזת חינוך והסבר, איגוד ערים לאיכות הסביבה
יואב שור- אגף החינוך
אחת מהקדימויות העירוניות בתחום החינוך הינה קידום החינוך הסביבתי.
מטרת החינוך הסביבתי היא פיתוח אחריות ומחויבות אישית של הילדים להגנה על סביבתם.
החינוך הוא האמצעי להשגת מודעות לנעשה בסביבה ,ולפתח ערכים וגישות שיסייעו לתלמידים לנהל בעתיד עולם בר קיימא.
בבתי הספר מתקיימת פעילות סביבתית בכמה אופנים:
- לימוד נושאים סביבתיים בתוך תוכנית הלימודים במסגרת לימודי מדעים / אזרחות /גיאוגרפיה.
במסגרת זו מרחיבים הילדים את הידע בנושאים סביבתיים, מתעמתים עם דילמות הקיימות בין האדם לבין הטבע, ולומדים לגבש עמדה בנושאים סביבתיים אלה.
- פעילות מרוכזת בנושאים סביבתיים – מרבית בתי הספר מקיימים מידי שנה ימי שיא ושבועות מרוכזים העוסקים בנושא איכות הסביבה, בשיתוף ההורים והקהילה.
- כל בית ספר אחראי על שטח ציבורי, ומאמץ אותו במהלך כל שנת הלימודים. התלמידים עוסקים בניקוי ובטיפוח מתמשך של האתר.
- בתי הספר ותנועות הנוער משתתפים מידי שנה ב”ימי ניקיון” ויוצאים לרחובות העיר על מנת לנקות ולהיות שותפים בעשייה למען הסביבה הקרובה.
- בתי הספר “צמח השדה” “נופי הסלע”, “מגדים” ו”תומר רחל” קיבלו הסמכה ל”בית ספר ירוק ,”ההסמכה ניתנת לבתי ספר שעמדו בכל הקריטריונים שקבע המשרד להגנת הסביבה, לאחר שלמדו באופן אינטנסיבי את הנושא הסביבתי, פעלו למען הקהילה והסביבה, ועשו מאמץ לחיסכון משאבים בתוך בית ספר על מנת לחנך את הילדים להקטנת טביעת הרגל האקולוגית שלהם. חטיבת הביניים דקל וילנאי מסיימת את ההסמכה לתו התקן ובכך תהיה לביה”ס העל-יסודי הראשון בעיר שנושא תו זה (וראו לעניין בית ספר זה גם את סעיף 11 להלן.)
- מתוך הכרה בחשיבות חלקם של כל חברי צוותי ההוראה והמינהלה של בתיה”ס בקידום נושאי איכות הסביבה אבות הבית ומזכירות בתיה”ס השתלמו בנושא איכות הסביבה ומשלבים אותו בעבודתם היומיומית בבתי הספר.
- במסגרת ההיערכות העירונית לניהול נכון וחסכוני של משק האנרגיה בוצעו לפני כ-3 שניםסקרים מקצועיים של ניהול צריכת האנרגיה בבתי הספר, ובהתאם לתוצאות נבנו לבתי הספר תוכנית לחיסכון באנרגיה שכוללות היבטים פיזיים וחינוכיים. הדברים קיבלו משנה עוצמה עם מעבר בתי הספר היסודיים ל”ניהול עצמי.”
- מזה שלוש שנים תוכנית החינוך הסביבתי מתוגברת בבנות שירות לאומי מטעם איגוד ערים יהודה, הפועלות לגיבושן של קבוצות מנהיגות סביבתית הנקראות “סיירות ירוקות” . סיירת ירוקה מורכבת מכ15 תלמידים המבקשים לקדם נושאי סביבה בבתי הספר שלהם. במסגרת הסיירת הירוקה התלמידים לומדים תוך כדי חוויה על נושאים הקשורים לאיכות הסביבה ולקיימות, מקימים גינות, קירות פעילים, ופרויקטים בית ספריים נוספים. כל זאת מתוך מטרה שתלמידי בית הספר יעסקו בפעילויות ארוכות טווח למען שינוי התנהגותי לאורח חיים מקיים .
- בבתי הספר מגדים ואמי”ת בנים הוקמו ביוזמת הקק”ל כיתות פתוחות למנהיגות סביבתית .בכתות מתקיימות פעולות חינוך סביבתי והעשרה לימודית ברוח חזון הקק”ל. אנו מקווים שכיתות ייפתחו בבתי ספר נוספים.
- במספר גדל והולך של בתי ספר פועלות פינות חי ו/או גינות לימודיות ו/או חממות המספקות לילדים חוויה בלתי אמצעית של עיסוק בטבע וסביבה.
- חטיבת הביניים דקל וילנאי – אורט תעופה החל מהשנה ב”תכנית השרים” (שר החינוך והשר להגנת הסביבה) במסגרתה צוות המורים כולו משתלם בתחום החינוך הסביבתי ופועל ברוח זו בכל נגזרות העשייה הבית-ספרית .
- עם כניסתה של תכנית הפרדת הפסולת בעיר, כל תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים עוברים שיעורים חווייתיים ללימוד הנושא בהנחיית חברת “תעשיידע.”
- בעזרת תקציב ייעודי המתקבל מהמשרד להגנת הסביבה, אנו מקיימים עם כיתות ד’ בעיר סיורים להכרת המגוון הביולוגי וללימוד סוגיות אקולוגיות בשטחים הפתוחים שבתוך העיר .בתום הפעילות הילדים שותפים בטיפוח מבואה לאיזור הטיול ובתוך כך מכשירים את השטח ובונים מבנים בבנייה אקולוגית.
- החל מהשנה פועל בבתי הספר היסודיים מרכז מצויינות טבע וסביבה הכולל לימודי טבע חווייתיים עם מדריכי תכנית ק.ר.ב.
באשכול הפיס:
- באשכול הפיס נבנו מרכזי למידה בנושא מים ובנושא מיחזור, המותאמים לתוכנית הלימודים ומהווים מרכז העשרה. הנושאים נלמדים במרכז תוך כדי שימוש במיומנויות למידה שונות ומגוונות. מרכזי הלמידה מיועדים, לכיתות בית הספר היסודי.
- אשכול הפיס מציין מידי שנה את שבוע הבריאות והסביבה. במסגרת שבוע זה מביא האשכול הרצאות, סרטים ופעילויות יצירתיות העוסקות בנושא הקשר בין בריאות לבין איכות הסביבה.
- במבנה האשכול, קיים לוח קבוע העוסק בנושא איכות הסביבה, הכולל בעיקר נושאים חדשותיים.