מנהלת: ענת נחום
מזכירה- אתי אוחיון
תפקיד מחלקת החינוך המיוחד לטפל בכל הילדים בעלי הצרכים המיוחדים הגרים במעלה אדומים .המחלקה לחינוך מיוחד, אחראית על פתיחת המסגרות המתאימות ועל הטיפול בילדי החינוך המיוחד המוסעים לירושלים והלומדים בכיתות מקדמות ובגני ילדים בתוך מעלה אדומים.
סה”כ ילדים המוסעים לירושלים כ – 110 ילדים – מרביתם ילדי בתי הספר לחינוך מיוחד ומספר מועט של ילדים לכיתות מקדמות (בעיקר בזרם הממ”ד) והחינוך העצמאי. המדיניות של עיריית מעלה אדומים, היא לשלב כמה שיותר ילדים במסגרות הקיימות בעיר, כדי לא לנתק את הילדים מסביבתם הטבעית.
מסגרות חינוך מיוחד הקיימות בעיר:
גני הילדים : השנה פועלים כ- 11 גנים בחינוך המיוחד מתוכם 2 גני תקשורת . מרכזות אותם פטי קלור ויפה אנדה .
בזרם הממלכתי והממ”ד יש כיתה מקדמת בכל שכבת גיל כ – 12-14 ילדים בכל כיתה בבתי ספר היסודיים , חטיבות הביניים והתיכוניים השונים בעיר.
קיימות בעיר מסגרות שונות בתחום התקשורת .
גנים – גן אגוז – גן טרום חובה גן אנפה – גן חובה
ביה”ס יסודי – ביה”ס מגדים – 3 כיתות רב גילאיות.
חטיבת הביניים – אורט דקל וילנאי – 2 כיתות.
תיכון אורט דקל וילנאי – 1 כיתה .
בית ספר “נירים” – בית ספר חינוך מיוחד כוללני אשר נפתח בשנת תשע”א .
בבית הספר השנה פועלות 9 כיתות – סה”כ 52 תלמידים .
לתלמידי בי”ס זה קשיים במיקוד רגשי התנהגותי והם מגיעים אליו לאחר ניסיונות שלא צלחו בבתי ספר רגילים.
מנהלת בית הספר היא הגב’ עליזה אזרזר.
תחומים נוספים שבאחריות המחלקה לחינוך מיוחד הם סייעות רפואיות לתלמידים המקבלים לכך אישור מהגב’ עירית ליבנה – מפקחת בריאות הילד משה”ח .
שאר הילדים הזקוקים לעזרה מקבלים זאת במסגרת מתי”א (מרכז תמיכה יישובי אזורי). העזרה ניתנת בהתאם להמלצות ועדת זכאות וללא צורך של ועדת השמה .
מתי”א מעלה והר מנוהלת ע”י הגב’ הדס זכריה ואיתה פועלות מדריכות בית ספריות המנחות את הצוותים. וכן מופעלת יחידה התנהגותית המטפלת בילדים עם קשיים רגשיים והתנהגותיים.
פיתוח והעשרה מקצועית
במתי”א – ניתנות השתלמויות לסייעות בחינוך המיוחד.
בפסג”ה – ניתנות השתלמויות למורות, לסייעות ולבנות השירות הלאומי העובדות בחינוך המיוחד .מטרת השתלמויות לתת מענה לשאלות המתעוררות תוך כדי עבודה עם הילדים, ויישום שיטות עבודה חדשניות .