בית ספר תל"י – ממלכתי ג'

מנהלת: שרון אלמליח

ביה”ס פועל זו השנה העשרים ושש- מספר התלמידים 723 .

הצוות החינוכי מונה 31 אנשים: מחנכים, מורים מקצועיים ,2 מורות לחינוך מיוחד, סייעות,פסיכולוגית ,יועצת חינוכית וצוות מינהלה.

14 כתות א’-ו.’

12 כתות רגילות.

2 כתת חינוך מיוחד- כתה א’ ו- ג.’תל”י  – תגבור לימודי יהדות.

אוכלוסיית התלמידים אינטגרטיבית , הרכב הכתות הטרוגני, כל התלמידים א’-ו’ לומדים במסגרת יום לימודים ארוך.

הגישה החינוכית בביה”ס:

מבוססת על שלושה יסודות עיקריים:

אמונה בילד, פיתוח מסוגלות אישית, חתירה למצוינות אישית.

ברמה הערכית:

התלמיד אותו היינו רוצים לראות כבוגר ביה”ס שלנו:

בעל תחושת שייכות חזקה ושורשית לעמו, לארצו ולמורשתו,מתייחס בכבוד לזולת,בעל חשיבה עצמאית, לומד עצמאי,בעל הנעה גבוהה ללימודים,יוזם ומוכן לתרום לחברה ופועל בה מתוך אחריות ציבורית ואחריות אישית גבוהה,יודע גבולות ומקבלם מתוך הבנה,ביקורתי בגישה עניינית ושקולה, בעל כישורים נדרשים למאה ה-12.

מתוך גישה זו נגזרת כל העשייה החינוכית בביה”ס על כל מערכותיה ורבדיה:הפדגוגית לימודית והחברתית ערכית.

התחום הלימודי פדגוגי- כללית

חיזוק והעמקת מיומנויות  הבסיס בתחום האוריינות ובתחום המתמטיקה והמדעים.

נושאי העשרה רבים ומגוונים, המשלימים את תוכנית הלימודים.

התכנים השונים נלמדים במגוון גישות ושיטות הוראה ובשילוב תחומים, בדגש על השונות בקרב התלמידים, טיפוח לומד עצמאי, עידוד וחיזוק לשיתוף פעולה מתוך כבוד הדדי.

מספר דוגמאות:תוכנית אישית,  גמיש שכבתי עבודה בקבוצות-  הטרוגניות והומוגניות,  לימוד עמיתים,  פיתוח למידה חקרנית,  פיתוח ערונות הלמידה המשמעותית בדגש על ע.מ.ר.  (ערך ,מעורבות, רלוונטיות.)

נושאים לימודיים בית ספריים

עברית: חיזוק מיומנויות הבסיס, עידוד כתיבה חופשית ויצירתית, כמו גם כתיבה מבוקרת מכוונת על הסוגות השונות. קריאה מבינה מהנה, ברמות השונות ובשילוב גישות. לימוד סוגות ספרותיות שונות, על ייחודן ומאפיינהן, הבעה בע”פ. הדיאלוג, הדיון והשיחה החופשית וכל זאת באסטרטגיות למידה מגוונות.

מתמטיקה: חיזוק מיומנויות הבסיס עפ”י תוכנית לימודית שיטתית ומובנית.

פיתוח חשיבה לוגית מתמטית, בדרך של משחקים ופתרון בעיות .

רכזת מתמטיקה בביה”ס: גב’ אביטל ביטון מלמדת בכתות ג’-ו.’המורות המלמדות עברו הכשרה למתימטיקה   .

מדעים: בביה”ס שתי מורות למדעים שרה בס ואסתר ברנדווין . גם השנה בנוסף לתוכנית הלימודים המחייבת-נלמד  עידוד והכוונה לתזונה נכונה “עשר בארוחת 10” איכות סביבה בדגש גינה אקולוגית וקידום בריאות.

תל”י- תגבור לימודי יהדות, בכתות תל”י עפ”י תוכנית הלימודים לבתי ספר תל”י- בכל הכתות תפילה ועיון תפילה.

חלק מהנושאים נלמדים בחברותות דו- גיליות, בשאר הכתות העמקה במקורות היהדות בנושא לוח השנה העברי , “חגים ומועדים מיוחדים, ומחזור חיי האדם בעולם היהודי, פרשת השבוע בדגש ערכים בין אדם לחברו ועוד.הנושאים ניתנים במגוון שיטות הוראה ובדרך חוויתית  ובסיוע בנות השרות הלאומי “וישיבת אורה.”רכזת יהדות וא”י: גב’ אירית הרשקוביץ.

בכל הכתות לומדים מושגים בסיסיים ביהדות וא”י  בגישה ספירלית.

מסדרי הבוקר בדגש על ערכים העולים מתוך פרשות השבוע.

זה”ב -זהירות בדרכים: הנושא נלמד עפ”י תוכנית לימודים של משרד החינוך בכתות א’, ה,’בכתות ד’-ו’ נושאים ממוקדים – רכזת הנושא: חנה בן עמרם.

אנגלית: השפה האנגלית נלמדת בכתות ב’-ו’, הוראת השפה מכוונת להוראה דיפרנציאלית עד כמה שניתן – במגוון שיטות הוראה ובדרך מהנה .

מורות לאנגלית:גב’ אילנה אלמליח, גב’ אירית הרשקוביץ, גב’ גלי לוי.

מוסיקה: תלמידי א’- ג’ לומדים זמר עברי.

מודל המוסיקה היישובי: אנו שותפים למודל המוסיקה היישובי זו השנה השביעת.

תלמידי שכבת ד’ – לומדים כלי מיתר: כינור,ויולה וצ’לו,תלמידי שכבות ה’-ו’ –  ממשיכים בכלי נשיפה: חצוצרה, קלרינט, סקסופון,טרומבון וכלי מיתר: כינור, ויולה וצ’לו.

מחול:  השנה שיעורי מחול ניתנים לכיתות א’ – ו.’המורה שלנו למחול: הילה בן הרוש.

בביה”ס להקת מחול .

חינוך גופני: כל תלמידי ביה”ס מקבלים שיעורי חינוך גופני.

כתות א’-ו’  עם המורים עמיחי אינגה וטלי כהן.

הנושאים המועברים בשיעורים, עפ”י תוכנית משרד החינוך.במהלך השנה אנו מקיימים ימי ספורט ,טורנירים ומשתתפים בתחרויות אתלטיקה מחוזיות. קיימת נבחרת כדור-עף.

אומנות:

המורה לאומנות : גב’ אסטל בן- עמי. לומדים 3 ש”ש אמנות בכתות א’-ו.’

תוכנית קר”ב: כל תלמידי ביה”ס לומדים במסגרת תוכנית זו.

השנה נבחרו תוכניות העשרה בתחומים: אשכולות חשיבה, ווטרינר צעיר וחוקר, אסטרונומיה ,טכניקל, ג’אגלינג וטבחים צעירים. תוכנית קר”ב מסייעת גם בהפעלת שיעורים במסגרת חדרמחשבים ,פעילויות בית ספריות ומודל המוסיקה היישובי.

התחום החברתי ערכי

כל הפעילויות החברתיות מכוונות לערכים עליהם מבוססת הגישה החינוכית ערכית שלנו בביה”ס.

מטפחים בעקביות “אקלים של צמיחה”, תומך ומחזק. המזמן לילדים חוויות הצלחה, במגוון תחומים. פעילויות המתקיימות בביה”ס בתחום זה:

  1. מועצת תלמידים– נבחרת בתהליך דמוקרטי, עוסקת בפעילויות יחודיות לכלל התלמידים.

להלן מספר דוגמאות:”יום הולדת” – אחת לחודש לכל התלמידים ילידי החודש,מבצע “שי  לחייל”, מבצע איסוף מצרכי מזון, במסגרת “יד תומכת לנזקקים”, מבצע קפה ועוגה, בימי הורים, “מתוק לשנה החדשה”,חידונים לקראת חגים ומועדים, “במה לכשרונות

צעירים”, תרומה לקהילה- טיפוח חלקה ליד אבני החושן ע”י המורות למדעים וקבוצותמשכבות ה’-ו’. ועוד…

  1. הפסקת פעילה– תלמידי כיתות ד’- ו’ ברוטציה מפעילים פינות משחקים ויצירה במהלך ההפסקה הגדולה והפסקת הצהריים במסגרת יום חינוך ארוך.

כל תלמידי כיתות ד’- ו’ נושאים בתפקיד לטיפוח, אחריות אישית וציבורית.

מספר דוגמאות לצוותי פעולה ובעלי תפקידים:

צוות “נופש פעיל”, צוות וידאו,  צוות תורני עזר למורים, צוות עשייה ויצירה, צוות “היער הירוק” מכין הצגות אחת לשבוע לתלמידי א’, ב’, צוות הרקדה,סיירת ירוקה: צוות הבודק כיתות נקיות ומסודרות בסוף כל יום,צוות ציוד אורקולי, צוות משחקיה, נאמני ספרייה – נ”ס,צוות דוורים (דואר ממ”ג): בביה”ס תיבת דואר- תלמידים שולחים מכתבים למנהלת ,למורים,  ולחברים.  צוות הדוורים בשעת הפסקת האוכל עוברים בכיתות ומוסרים את המכתבים וצוות נאמני מחשב.

  1. “מסדר בוקר” – מדי יום הילדים מסתדרים עפ”י כיתות עצמאית עד השעה 08:05 ואח”כ יורדים לטקס הנפת הדגל, ציון היום והתאריך העברי ודבר התלמידים העוסק בערכים העולים מתוך פרשת השבוע הנלמדת בכל כתה. ציון אירועים בית-ספריים מיוחדים. צל”ש, ברכת התלמידים, שיר תפילה, שירת התקוה  .
  2. טקסים לקראת חגים וימי זיכרון
  3. תערוכות בנושאים שונים
  4. סדנאות להעשרה בנושאים מגוונים
  5. פרוייקט חונכות, תלמידים בוגרים חונכים תלמידים מכיתות א’, ב’
  6. הוצאת עיתון ביה”ס “מעט לעת”
  7. ימי ספורט- דו- שכבתי
  8. ימי גיבוש בית ספריים בפעילויות משותפות כמו: טיול, יריד, סדנא ועוד.
  9. חידונים שכבתיים, אולימפיאדת מתימטיקה
  10. שירה בצוותא אחת לחודש – שרים יחד ילדי השכבה.
  11. פעילויות העשרה וטיולים

סל תרבות 

כל שכבה תקבל במהלך השנה 4 פעילויות מתחומי התיאטרון, המוסיקה.

מפגשי סופרים והאומנות הפלסטית. נוסףעל פעילויות העשרה המתקיימות בביה”ס.

טיולים

  • טיול בית ספרי לקראת יום ירושלים “עולים לירושלים .”y טיול שנתי לכל שכבה עפ”י תוכנית טיולים בית ספרית.
  • “יום גיבוש” לכל התלמידים בהפעלות בטבע, באזור מעלה אדומים.

תוכניות מיוחדות הפועלות בביה”ס

סיוע וחיזוק תלמידים מתקשים בעיקר בתחום “השפה העברית” בדגש קריאה וכתיבה.

תוכנית מתי”א – סיוע וחיזוק לתלמידים ליקויי למידה.

תוכנית – כישורי חיים–  פועלת בכל הכיתות בהנחית יועצת ביה”ס הגב’ לאה אלמליח.

תוכנית – מפתח הלב – השנה, פועלת במספר כיתות ובמסגרת שעות פרטניות באופק חדש.

תוכנית – “קבוצות תמיכה” לילדים בעלי צרכים מיוחדים

תלמידים בקבוצות של 3-5 עם קשיים בעיקר רגשיים במפגשים קבועים עם יועצת ביה”ס.

תוכנית “עוצמה לכל – תכנית ייחודית בה נעשה תגבור ילדים עם קשיי קריאה וכתיבה בשכבות ב’-ג.’

תוכנית – “לבד עם המחנכת” במסגרת שעה פרטנית של כל מחנכת שיחה אישית עם מחנכת הכיתה נוסף לשיחות המתקיימות בעקבות אירועים.

נושא השיחה נקבע ע”י התלמיד והמחנכת.

המטרה  להעמיק את ההכרות עם התלמיד/ה ולנהל דיאלוג מקרב ותומך.

חונכות

תלמידי ו’ חונכים את תלמידי ג’,תלמידי ה’ חונכים את תלמידי א.’פעילות משותפת – אחת לחודש במסגרת ערך החודש.

מפגשי – ראש חודש

מפגשים שכבתיים /מפגשים דו-שכבתיים  לתפילה משותפת ופעילות ופעילות יחודית בצוותא.

מפגשים משותפים עם בי”ס “מעלה תורה.”תוכנית – קידום בריאות:

“10 בארוחת עשר”,”הולכים לבריאות” ו”התעמלות בוקר.”תוכניות ומהלכים בקדימות מתמשכת!

  1. 1. טיפוח כשירות אוריינות

הנחות היסוד שהכתיבו את המטרות ותוכנית הפעולה הן:

טיפוח כשירות אוריינות היא משימה מרכזית בבית הספר היסודי, תהליך מתמשך עפ”י הרצף של ביה”ס היסודי כולו, מקיף את כל תחומי ההוראה ומקצועות הלימוד.

פיתוח כשירות אוריינות משמעותו: פיתוח היכולת של כל חבר בחברה להשתמש בשפה הכתובה והדבורה באופנים שונים למטלות ולצרכים מגוונים: לימודים  עיונים, לתפקוד בחיי היום יום ,לאזרחות פעילה ומעורבת להוראה אסתטית ולסיפוק רגשי.

הפעילות החינוכית לימודית במסגרת התוכנית לשנה זו

 

"עיתונאים צעירים" פתגם – השבוע חשיבה לסוגות

הכתיבה והקריאה השונות בדגשים עפ"י שכבות

 

קריאת

מונחית

איבחונים
כיתתי
מיפוי
תוכנית
הכנת
לקבוצות
עבודה
הוראה
 

ביקור מתוכנן וממוקד בספרייה העירונית לכיתות הצעירות
 

יומן מסע בעקבות

קריאה מונחית

השיח המיטבי במסגרת כיתה או קבוצה למידה חקרנית
 

לימוד עמיתים

"יחודו של יוצר"

"המשל"

"סיפורי עם"

התבנית הסיפורית לקראת כתיבת סיפורים – מיטבית סדנאות כתיבה

בהוראה – למידה דיפרנציאלית

 

עברית יפה –

פינה לכל כיתה

  1. 2. אקלים של תמיכה וצמיחה לחיזוק תחושת השייכות והמוגנות ולמיגור האלימות

הנחת יסוד תופעת האלימות לסוגיה היא תגובה תוצאה של סיבות גורמים והשפעות מהעולם הסובב את הילד. המאפיין את העולם של הילד היום:

סיפוק אישי מבלי להתחשב בזולת

 

חוסר גבולות
 

חוסר

אחריות

רדידות
החצנה

הילד

 

טשטוש רב בהבחנה בין

טוב לרע, מותר ואסור

 

אי קבלת

סמכות

 

חשיפה למידע לא מתאים

מתוך האמור לעיל נגזרת התוכנית בבית-הספר.

 

שני ערוצים עיקריים:

ערוץ ישיר

לבניית התקנון הבית ספרי שותפים מורים תלמידים והורים.

אחיד: בחלקו הגדול – לכל בתי הספר בעיר בגיבוי מלא של מחלקת החינוך וברוח חוזרי מנכ”ל של משרד החינוך.

הערוץ – העקיף – החשוב והעיקרי

מטפל בכל אותם גורמים והשפעות המובילות להתנהגות אלימות כמו גם – מכוון ומחנך להתנהגויות ונורמות חברתיות מיטביות של חברה אחראית הוגנת ומכבדת.

בסיס חשוב להצלחת התוכנית – אחידות של כל הגורמים הורים, מורים ותלמידים בכל הקשור לנוהלי התנהגות, ושיתוף פעולה, יסודי רצוף ועקבי.

ערוץ זה חובק את כל הרמות החינוכיות בביה”ס.

ברמה הפדגוגית– גישות ושיטות הוראה מותאמות – כמו גם מחזקות שיתוף פעולה.

ברמה התכנית – נושאי לימוד ממוקדים לנושא כמו תוכנית כישורי חיים, תוכנית לתלמידי ו’ – גילההתבגרות–  אינטרנט בטוח “לא נופלים ברשת”ועוד…

ברמה החברתית- ערכית – פעילויות מכוונות בעשייה ובהתנסות – לסולם הערכים שלנו- כפי שפרטנו לעיל, המטפחות“ אקלים תומך ומחזק”.

לדוגמא: מפגש כשרונות צעירים, תערוכות לסיום נושא

תזמורת כלי קשת ונשיפה במסגרת “מודל מוסיקה יישובי” , להקות מחול, נבחרת ספורט אתלטיקה                               נאמני מחשב, צוות ציוד אורקולי, מועצת תלמידים,  אמירים (תכנית העשרה למצטיינים) , ועוד…

ברמת המורים: *  השנה  השתלמויות והדרכה בנושא קידום הישגים לימודיים במקצועות הליבה ,הכלה, תקשוב בהוראה, תרבות חדר מורים .

ברמת ההורים:  1. התמודדות עם גבולות בבית                     2. המעבר מהגן לביה”ס.

תודות מיוחדות – לוועדי ההורים על תמיכה ושיתוף פעולה מתמשכים- לאורך כל השנים!

תודות מיוחדות – לצוות המורים שעושה את עבודתו החינוכית במסירות רבה מאוד.

תרצו לשתף?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest

יש לך מה לומר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קליין

דעה: למה לא להישאר בזום?

מיכל קליין- נדב, סמנכ"לית מכללת אפרתה, מסבירה מדוע לא נכון להמשיך ללמוד בזום, אך כדאי ומומלץ לשקול לאפשר ימים שבהם תתאפשר למידה מרחוק, לצד השימור

קרא עוד »

דעה: למה לא להישאר בזום?

מיכל קליין- נדב, סמנכ"לית מכללת אפרתה, מסבירה מדוע לא נכון להמשיך ללמוד בזום, אך כדאי ומומלץ לשקול לאפשר ימים שבהם תתאפשר למידה מרחוק, לצד השימור

קרא עוד »
דילוג לתוכן