כתובת: כיכר יהלום ת.ד251 .
טלפון: 02-5351149
דוא"ל: tomer_rachel @ walla.comכתובת אתר בית ספרי: סקולי תומר רחל
בחזון תומר רחל נכתב:
“כבית חינוך תפקידינו להקנות ערכים, דעת, כישורי חיים וכלים ללמידה ולהערכה ולעודד חתירה למצוינות בהישגים בהתנהגות ערכית ובכישוריו הייחודיים של הפרט .”
אחת המטרות של הצוות החינוכי בשנה זו הינה – קידום למידת משמעותית וקידום ההישגים הלימודיים. העיקרון הפדגוגי של ‘תומר רחל’ הוא רקמה אנושית מפתחת ומעצימה דרך המשחק ללמידה משמעותית. בתומר רחל הוקמו מגוון סביבות למידה, כדוגמת: לוח המאה ולוח הכתיבה לתלמידי שכבות א’ ב’, מדרגות כופלות לכלל התלמידים וגולת הכותרת הינה חדר משחקסם. סביבות אלה מצטרפות לחדר מנהיגים בדרכי שיח, לספרייה ולחדרי הספח. סביבות הלמידה מציגות את העיקרון הפדגוגי כציר מרכזי בבית הספר, אשר כלל הפעילות החינוכית מהווה תוצר של חשיבה בעקבותיו. בדרך זו העשייה החינוכית החל מרמת השיעור הבודד דרך מרכזי הלמידה הגמישים וכלה בפיתוח סביבות למידה הופכת למדוייקת וממוקדת מטרה.
במהלך השנים פיתח הצוות החינוכי ושכלל מגוון כלים ללמידה, כדוגמת: מרחב למידה גמיש ,הוראה ב-CO והוראה רב תחומית. בשנה”ל תשע”ו נמשיך לפתח כלים אלה ובאמצעותם את כישוריו של הפרט .
חדר משחקסם
בבית החינוך תומר רחל הוקמה סביבה לימודית, המיישמת את העיקרון הפדגוגי שלנו. מדובר בחדר קסום. על מצע של דשא מוקמו שולחנות בצורת פרח וקירותיו משחקים לימודיים ,שהכינו הצוות החינוכי והתלמידים בעברית, מדעים, אנגלית, מתמטיקה ותרבות ישראל. אנו מאמינים, כי המשחק הינו כלי התומך בלמידה ומעצים את חווית הלמידה. בדרך זו הלמידה הופכת ללמידה משמעותית לתלמיד. חדר משחקסם הינו משאב ייחודי לתומר רחל, אשר מיישם את העיקרון הפדגוגי ומהווה סביבה לימודית חדשנית ומעניינת לתלמידים .
חזון בית החינוך
“לֹא-יִָמָי ַעַמּוּד הֶעָנָןָ, יוָֹמָם, וְַעְמּוּ הֵָאֵשׁ, ליָלְָהָ–לפִנְֵיֵ, הָָעָם.” (שמות יג ’22)תומר רחל הוא בית חינוך בו כל אחד יכול להצליח.
התרבות שלנו מבוססת על המורשת היהודית, הציונית והאזרחית ומדגישהשייכות, סובלנות ואחריות אישית, חברתית וסביבתית.
כבית חינוך תפקידינו להקנות ערכים, דעת, כישורי חיים וכלים ללמידה ולהערכה ולעודד חתירה למצוינות בהישגים בהתנהגות ערכית ובכישוריו הייחודיים של הפרט.
אנו מעודדים שיח פתוח ומכובד בקרב קהילת הבאים בשערי בית הספר לצד העצמה של כישורי מנהיגות והובלה.
ערכים מובילים בביה”ס:
- סובלנות – חיים עם שונות.
- אחריות
- שייכות
גורם מארגן – מנהיגים בדרכי שיח
גרעיני מומחיותy עבודת צוותy הכלהy חדשנותy אמון
y הערכה ובקרה
בית החינוך תומר רחל
- בית החינוך תומר רחל הוא בית הספר היסודי הראשון בעיר.
- בית החינוך נקרא על שם הדקלים הנטועים ברחבי העיר – תומר, ועל שמה של רחל ינאית בן צבי, אשת חינוך ומידידה הקרובים של העיר מעלה אדומים.
- בשנה”ל תשע”ה ילמדו בבית הספר 14 כיתות אם מתוכן 2 כיתות חינוך מיוחד.
- בתומר רחל עובדים 40 אנשי צוות: מורות, סייעות ואנשי מינהלה.
התוכניות המובילות בבית החינוך תומר רחל הן:
- תוכנית מארג – חתירה למצוינות בחינוך יהודי, ציוני ואזרחיy תוכנית בתי ספר מובילי פדגוגיה
- תוכנית מצוינות 2000 במדעים ובמתמטיקהy תוכנית מפרש לקידום יזמות חינוכית
פרסים ותעודות הערכה
בבית החינוך תומר רחל מסורת ארוכת ימים של קבלת תעודות הערכה שונות ופרסים:
- שנה”ל תשע”א – פרס ראשון בתוכנית שגרירי מפתח הל”בy שנה”ל תשע”ב – תעודת הערכה על קידום החינוך החברתי ערכי פרס ראשון בתוכנית שגרירי מפתח הל”ב
- שנה”ל תשע”ג – אות המצוינות בחינוך יהודי, ציוני ואזרחי הכרה כבית ספר מקדם בריאותy שנה”ל תשע”ד – תעודת הערכה על קידום הישגים לימודיים
יעדי בית החינוך תומר רחל תשע”ז
- קידום וטיפוח תרבות של מצוינות ברמה האישית, הקבוצתית והבית ספרית
- איתור והענקת מענה מקצועי ודיפרנציאלי לתלמידים על כל הרצף ההתנהגותי והלימודי באופן המחזק ומטפח את עוצמותיהם
- קיום מסגרות קבועות ללמידה רגשית, חברתית, ערכית
- שילוב ערכים חברתיים, יהודיים, דמוקרטיים והומניסטיים וערכי מורשת יחודיים בהתאמה למאפייני כל מגזר ותרבותו בפעילות הבית ספרית
- התאמת סביבת הלמידה לתפיסה ולצרכים הפדגוגיים של מוסדות החינוך
תהליך חקר בשיטת ה PBL
“אמור לי ואשכח, למד אותי ואזכור, שתף אותי ואלמד” (בנג’מין פרקלין)
כחלק ממטרת משרד החינוך להחיל למידה משמעותית בבתי ספר ומתוך האמונה שהוראה משמעותית נובעת ממורה שהתנסתה בתהליך למידה משמעותי, חווה צוות המורות תהליך חקר בשיטת ה”למידה מבוססת בעיות( -”PBL (Problem Based Learning במסגרת הפיתוח המקצועי.
זאת, במגמה ליישם את עקרונות השיטה בכיתות הלימוד בשנה”ל תשע”ו ולתת מענה למיומנויות הנדרשות מבוגרי מערכת החינוך במאה ה-12.
בשיטה זו, מאורגן תהליך החקר סביב פרויקט, תוצר או בעיה – שאלה, המשמשים כגורם מניע את פעילויות התלמידים. הלמידה כרוכה בהשלמת מטלות מורכבות שתוצאתן היא בדרך כלל תוצר מוחשי, כגון: דגם, מצגת, ציור, מסמך מדיניות, הצגה, שיר וכדו’. בסופו של תהליך התלמידים מציגים את התוצר שלהם בפני קהל – פרזנטציה, מסבירים אותו, עונים לשאלות הקהל ומבצעים רפלקציה על תהליך הלמידה (זוהר ,4102).
גישה זו מטפחת אצל התלמיד שלל מיומנויות: מיומנויות תקשורת, מיומנויות שימוש בכלים טכנולוגיים שונים לייצוג מידע, מיומנויות של איסוף ועיבוד מידע, מיומנויות חקר והצגת ממצאי החקר, מיומנויות הקשורות בעולם התוכן של הפרויקט ,הרגלי התנהגות, והרגלי חשיבה.
בבית החינוך “תומר רחל” התנסו המורות בכל שלבי חקר ה PBL – סביב העיקרון הפדגוגי של בית החינוך “רקמה אנושית מפתחת מנהיגות ומעצימה דרך המשחק ללמידה משמעותית.”בשנה”ל תשע”ו יתנסו התלמידים בלמידה בשיטת ה- PBL .