חגית ניסים, סיון אנקונינה, לאה לרום
אוכלוסיית היעד של קצין ביקור סדיר היא כלל התלמידים שנשרו, או תלמידים שלגביהם קיים חשש שינשרו ממערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית, תוך התמקדות בתלמידים בגיל לימוד חובה. (תחולתו של חוק חינוך חובה היא עד סיום כיתה יב.)’
מדובר בחמש קבוצות עיקריות:
- תלמידים המתקשים לתפקד במוסדות החינוך של מערכת החינוך הפורמלית.
- תלמידים המצויים בקבוצה של “סיכון נשירה גבוה.”
- תלמידים במצבי מעבר במסגרות חינוך לסוגיהן.
- תלמידים עם בעיות התנהגות/רגשיות/משפחתיות או כל בעיה אחרת המשפיעה על התפקוד בבית הספר.
- תלמידים עולים הסובלים מקשיי הסתגלות.
המטרות:
- המשכיות והתמדה בטיפול בתלמיד, ביסוס ההישגים הלימודיים, ומציאת פתרונות אישיים לכל תלמיד.
- איתור תלמידים נושרים או תלמידים שמועדים לנשירה ממערכת החינוך והחזרתם למעגל הלימודים ולתפקוד תקין במוסדות החינוך.
- ניהול מרכז מידע ממוחשב שמספק נתונים הן על כניסת תלמידים למערכת החינוך, הן על תנועת תלמידים בתוכה והן על יציאתם ממנה – כל זאת לשם תכנון פתרונות והשמה הולמת של תלמידים.
- הרחבת מעגל הפעילויות ומסגרות השיקום לשם מניעת נשירה: זאת מתוך שימת דגש על פיתוח כלים ומסגרות להתמודדות עם בעיות של מתבגרים.
- הגברת המעקב אחר בני-נוער הפונים או המופנים לפנימיות ובמיוחד אחר בני נוער הנזקקים למסגרות אלה עקב מצבם המשפחתי.
מועדוניות משפחתיות:
בעיר פועלות שלוש מועדוניות משפחתיות:
- מועדונית לתלמידים בכיתות א’-ב‘ ’
- מועדונית לתלמידים בכיתות ג’-ד’
- מועדונית לתלמידים בכיתות ה’-ו’
את המועדוניות הנ”ל מפעילים אנשי צוות: מדריכים, אמהות בית, מורות חיילות ובנות שירות לאומי. הפיקוח נעשה ע”י ק.ב.ס. ועו”ס בפגישות שבועיות ובמתן הדרכה.
התלמידים מגיעים למועדוניות מבתי הספר השונים בעיר לאחר סיום הלימודים.
הפעילות במועדוניות: סדר היום והפעילויות קבועים, כאשר הרציונל העומד מאחורי רעיון זה הוא לאפשר לילדים בית חם, קביעות, יציבות וכן הידיעה למה לצפות – דברים שמפחיתים את החרדה וגורמים לביטחון מסוים.