כל מה שרציתם לדעת על המעבר מ"אורט" ל"עמל"

מנכ"לית רשת "רב תחומי עמל", רוית דום עיני, בריאיון ל"זמן מעלה" לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה וכניסת רשת עמל לעיר במקום אורט • "שינויים בחינוך לוקחים זמן. נשים דגש על אקלים חינוכי מיטבי, חיבור לקהילה והצטיינות. הצוות החינוכי וצוות עובדי המינהל לא ישתנה"

רשת "רב תחומי עמל" נכנסת למעלה אדומים כבר בשנת הלימודים הקרובה שתיפתח בראשון בספטמבר. לכבוד כניסת הרשת לעיר, אחרי עשרות שנים שבהן ניהלה רשת "אורט" את חטיבות הביניים והתיכונים השש שנתי "אורט תעופה וחלל" ו"דקל וילנאי אורט" ולאחר שרשת "רב תחומי עמל" זכתה במכרז הרשתות, קיימנו ריאיון עם מנכ"לית רשת "רב תחומי עמל", עו"ד רוית דום עיני, שמדברת על הכניסה של הרשת לעיר ואומרת כי "אני מאוד שמחה וגאה לקראת שנת הלימודים הקרובה שתיפתח במעלה אדומים".

 עשרות בתי ספר במדינה

"רשת רב תחומי עמל מנהלת כיום עשרות בתי ספר ברחבי המדינה. בתי הספר של הרשת נמצאים בחוד החנית של התפיסה החדשנית, במרכזה יזמות, חדשנות ורב תחומיות. הרשת שמה דגש על בניית עמוד שדרה ערכי לכל תלמיד, ופועלת לכך שהבוגרים שלה יהיו מנהיגים מובילים עם אנושיות ומעורבות בקהילה".

יש היערכות מיוחדת לקראת כניסתכם למעלה אדומים?

"כל מקום חדש מצריך היערכות, אבל בסך הכל אני לא מתכוונת לעשות מהפכות אלא להביא צמיחה והתפתחות מהמקום בו נמצאים. קודם כל נפעל לשמר את ההצלחה שיש כאן. לא ננסה לעשות קסמים ולא נבצע שינויים מהירים.

אני מאמינה בעבודה משותפת עם מנהלי בתי הספר. זו התרבות הארגונית שלנו, גמישות מחשבתית ועבודה עם השטח מתוך מקום של כבוד הדדי, הערכה, הוגנות ושותפות. הגישה הזו הוכיחה את עצמה, בין היתר, עם פרוץ משבר הקורונה שהציב בפנינו אתגר שחייב אותנו להתאים את עצמנו למצב החדש שנוצר. הקמנו ברשת שלנו קבינט פדגוגי עם מנהלי בתי הספר, וקיימנו חשיבה משותפת ומעמיקה כיצד יש להיערך ולהתכונן באופן מיטבי להמשך שגרת לימודים בצל הקורונה. חשבנו יחד מחוץ לקופסה, והרחבנו את מערכי הלמידה וגבולות הגזרה של ההוראה המוכרים – למרחבים חדשים המאפשרים להגיע לכלל התלמידים גם במצב של למידה מרחוק, בשילוב עם תמיכה רגשית בתלמידים ובמורים. את הגישה הזו אנחנו מביאים איתנו גם למעלה אדומים".

 מצוינות, קירוי מגרש ומדעטק עירוני

"אנחנו נקדם את נושא ההצטיינות בבתי הספר. לרשות בתי הספר תעמוד כוורת פדגוגית של הרשת, שתכלול בין היתר מוביל מצוינות רשתי. בכל בית ספר ייבחר מוביל מצוינות בית ספרי ויהיה רפרנט לאקלים מיטבי.

אנחנו הולכים להשקיע עם העירייה בקירוי מגרש הספורט בבית הספר הרב תחומי 'עמל תעופה וחלל' – קירוי של מגרש כפול, ונשתתף בתכנון והקמת המדעטק העירוני במעלה אדומים, מרכז טכנולוגי ומדעי גדול, אשר יעמוד לרשות התלמידים  והקהילה".

מבחינת התיכוניסטים וההורים במעלה אדומים, מה צפוי להם?

"אנו נשמור על הקיים, על היציבות, על הדרך, על העשייה, על ההצלחה, על הערכים ועל התרבות. כל הצוות החינוכי והצוות התפעולי-מינהלי יישאר, גם המגמות תמשכנה. אסור לעשות שינויים מהירים, בטח לא בחינוך. יחד עם זאת, נביא את המצוינות, החינוך ליזמות ומודלים חדשניים ייחודיים שפיתחנו ברשת. אנחנו נכניס יוזמות חדשות, תוכניות חדשות, תהליכים חדשים, נכניס עוד שיתופי פעולה כדי להעצים את המורים והתלמידים. נשלב מנטורים מהתעשייה והאקדמיה, טכנולוגיות מתקדמות כחלק אינטגרלי מהפדגוגיה, נכניס שיפורים בציוד, במחשוב, במעבדות".

השקעה במורים והעצמתם

"אנחנו משקיעים הרבה מאוד במורים, בפיתוח המקצועי ובהעצמה שלהם. זה אומר גם השקעה בפיתוח שיטות הוראה חדשניות. כך למשל, הקמנו ברשת מעבדת חדשנות גם ארצית וגם בינלאומית לפיתוח מודלים חדשים של למידה. במעבדת החדשנות שהקמנו, המורים המובילים והחדשניים ביותר של הרשת פיתחו והטמיעו בשטח, מודלים ורעיונות ללמידה חדשנית ובכלל זה 'למידה במרחבי החיים' מחוץ לגבולות הכיתה. המטרה שלנו היא להגדיל את מניפת המורים היוזמים, היוצרים והמחדשים, וליצור מעבדת חדשנות בכל אחד מבתי הספר".

מיקרוסופט, משרדי ממשלה, אקדמיה וצבא

"יש לנו שיתוף פעולה מעולה עם מיקרוסופט. יצרנו שיתופי פעולה עם חברות טכנולוגיה כמו אפל, סיסקו, אינטל, טבע, IBM ועוד. אנחנו פועלים כמערכת אקוסיסטם, ומשמעות הדבר היא פעילות באינטראקציה, שיתוף פעולה והפרייה הדדית של גורמים רבים במשק ובקהילה. אנחנו באינטראקציה מתמדת עם משרדי הממשלה, האקדמיה, הצבא, סטרטאפים, תאגידים רב לאומיים, חברות בצמיחה ועוד, ואת כל זה אנחנו ממנפים לטובת התלמידים שלנו".

מענה הוליסטי, רגשי וחברתי

"גם  על  הנושא החברתי ערכי נשים דגש מאוד חזק. נפעיל למידה רגשית חברתית (SEL). רשת הרב תחומי עמל נותנת מענה הוליסטי, רגשי וחברתי, הן לתלמידים והן בראייה קהילתית, תוך התייחסות לתלמידים, מורים והורים. אנחנו מאוד קשובים למורים, ועובדים בשיתוף מלא עם ההורים והקהילה".

איך את רואה את דמות בוגר מערכת החינוך במאה ה-21?

"המטרה שלנו היא שלבוגרים תהיה אחריות לימודית, שהביטחון העצמי שלהם יגבר ושיפתחו את כישורי המנהיגות שלהם. מה שחשוב היום זה לדעת ללמוד בעצמך, וגם לעבוד בקבוצה ובצוות, לדעת איך להציג רעיון באנגלית ובעברית, להיות יזם, וגם אדם ערכי עם אינטליגנציה רגשית גבוהה.

באמצעות האקתונים, תחרויות מאתגרות, דיבייטים ופיתוח מיזמים, וגם בתהליכי הלמידה עצמם, אנו מביאים את תלמידינו לרכוש את המיומנויות של המאה ה-21: לדעת ליצור, ליזום, לאלתר, לחשוב מחוץ לקופסה, להעז, לדעת להתמודד עם קשיים, לנתח מצבים שונים ולהבחין בין עיקר לטפל, לפרוץ גבולות. חשוב מאוד בעיניי שלבוגרים שלנו יהיו כל הכלים לפרוץ גבולות גם בעולם של היום וגם של המחר. לכן מה שמנחה אותי זה להנהיג גמישות מחשבתית, להבין את צרכי התלמידים, ולתת להם כלים להצליח בחיים".

מה לדעתך שונה במעלה אדומים מכל מה שאת מכירה עד היום?

"לכל מקום בישראל ולכל אוכלוסייה יש את הייחודיות שלה, ולכל בית ספר יש את האופי שלו, את התלמידים שלו, את הייחודיות שלו ואת התרבות הארגונית שלו, ואני מתכוונת להשתלב ולאמץ את הקיים, ולאט לאט להוסיף דברים שהם הערך המוסף של הרב תחומי עמל.

חשוב לי לציין שמדובר בשני בתי ספר טובים מאוד, ויש כאן ראש עיר ששם את החינוך בראש סדר העדיפויות. המטרה שלנו היא לשדרג את מה שיש כיום, וזאת בעבודה משותפת עם ראש העיר ועם צוות העירייה, וכמובן, עם מנהלי בבת הספר והצוותים החינוכיים. נשים דגש על ההצטיינות. עבורנו כל ילד הוא עולם ומלואו שצריך להשקיע בו את כל מה שאפשר כדי לתת לו את נקודת הזינוק הטובה ביותר בסיום לימודיו.

אני יכולה לומר למשל שאחד הדברים שאנחנו עושים ברשת זה להתחבר לאזור הגיאוגרפי וגם למצב החברתי, המצב הסוציואקונומי, התרבות, וגם למה שחשוב לקהילה של כל ישוב. ההסתכלות שלנו היא כלל מערכתית, והעבודה המשותפת שלנו עם הקהילה וההורים היא חלק מהתרבות הארגונית שלנו. אנחנו מתחברים למערכת החינוך גם בבתי הספר היסודיים, גם לצבא, לעולם התעסוקה, לרשות המקומית".

אז לתלמידים ולהורים לא יהיו הפתעות בתחילת שנת הלימודים הקרובה?

"מבחינתם זו שנת לימודים חדשה, שבאה לאחר תקופת קורונה קשה, עם חששות והרבה קשיים חברתיים של בידודים וסגרים. נשים דגש מאוד חזק על התמודדויות נפשיות וחברתיות, גם של תלמידים וגם של מורים. מבחינת הלימודים לא יהיו הפתעות, וכאמור, הצוות הוא אותו הצוות ומערך השיעורים הוא אותו מערך. בחשיבה משותפת עם  בתי הספר והעירייה נוסיף עם הזמן מגמות חדשות ודברים חדשים, אבל הדגש שלי הוא על ההתמודדות החברתית והנפשית אחרי מה שכל המדינה עברה בשנה וחצי האחרונות, ובני נוער הרבה יותר רגישים לכך. אנחנו באים להשקיע בבתי הספר גם בפעילויות חברתיות וגם בתחומים שונים נוספים".

©מתוך הכתבה במעלהנט

תרצו לשתף?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest

יש לך מה לומר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רווחה חינוכית

מנהלת: חנה קראוס כתובת: קומה 3 עיריית מעלה אדומים טלפון: 025418813 תכנית רווחה חינוכית ושיקום שכונות הנה תכנית כוללנית הפועלת ביישובי הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית.  העבודה

קרא עוד »

העשרה

שנת הלימודים התש"פ הורים ותלמידים יקרים, מוגשת לכם בזאת התוכנית המתארת את פרוייקט ההעשרה הייחודי לשנת הלימודים התש"פ. אנו רואים בפרוייקט זה את אחד מעמודי

קרא עוד »
דילוג לתוכן